• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Problemen Dreambox 5620.

Started by digital123, June 20, 2009, 11:02:24 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

digital123

Beste Forum,

DreamBox 5620.
Sinds 2 weken heb ik last van "predator" vertoningen.
Dwz dat het beeld niet goed is. Beetje freeze en dan weer doorgaat. Veel blokjes voorstelling die haperend doorgaat.

Dit heb ik op alle zenders, zowel op astra als op hotbird.
Ik heb meerdere images gemaakt toen de dbox goed werkte.
Via dreamup heb ik een clean image gemaakt en een versie terug geplaatst die goed is. maar de problemen blijven.

Opnieuw auto scan uitvoeren op hotbird en astra is geen oplossing.
Gbox 2.1B.
GP Max Var release 4.4.
Upgrade naar 4.6 is geen oplossing.

Ik heb screenshots gemaakt, maar kan deze hier niet plaatsen.
deze zijn wel zichtbaar op: http://www.satbox.nl/showthread.php?t=9699

Picture 1:
Gegevens: RTL5:
SNR: 77%
AGC: 54%
BER:0

Picture 2:
Gegevens: SBS6
SNR: 82%
AGC: 64%
BER:291

Picture 3:
Gegevens: Ned 3:
SNR: 86%
AGC: 67%
BER:0

Weet iemand wat het probleem kan zijn.

Thx in advanced.
Grz, Digital123.

arjanhs

Gebruik je in dit geheel een lokaal kaartje?

ahendriks

Het is of dit van het ge-share-ede kaartje of je schotel is niet goed uitgericht of je LNB is stuk. Heb je meerdere LNB's of 1 draaibare? Als het meerdere zijn dan ligt het niet aan je LNB's (die gaan bijna nooit tegelijkertijd stuk)...
Wellicht is door wind de schotel iets verschoven...

Je BER moet zowieso altijd 0 zijn... maar de waarden die je haalt (291) is niet dusdanig hoog dat dit tot veel problemen mag leiden.

Op ned3 heb je SNR van 86, dit is hoog genoeg... (uitrichten is dan zeker geen issue meer)... LNB kan nog wel een probleem zijn (dat deze hapert, dus binnenkort stuk is)

Wellicht dat arjanhs gelijk heeft en is het je uplink welke niet snel genoeg voor nieuwe keys voor de zender zorgt waardoor het beeld freezes geeft. Sinds de komst van de nieuwe CD kaartjes met nagra3 codering heeft gbox het namelijk stukken zwaarder om sleutels te bemachtigen voor de zenders (CD probeerd zo card sharing tegen te gaan). Overvolle cardsharing servers zijn hier niet op berekend en zullen dus te traag gaan reageren op verzoeken van peers voor nieuwe sleutels... dit resulteerd in freezes...
Grt,
Alex

digital123

arjanhs: Ik heb een local:    
0500 024400 EliteSupercard/Foot (13E/9E/5W/10E/19E/12W/16E)  - volgend ident.info: http://enosat.euweb.cz/gbox/
Voorheen en nu nog is de local: Dorcel/inXtc/freeX/XDreamCard

ahendriks: Ik heb 1 lnb.... denk ik..  (Hotbird en Astra), in elk geval geen draaibare schotel.
De problemen heb ik op alle zenders, zowel op astra als op hotbird (één wat minder last dan de ander). De SNR is OK (ned3 - 86), de peers zijn ook ok (anders zou ik het probleem niet op alle zenders hebben..., uplink is dus uitgesloten). Het lijkt er dus op dat mijn lnb niet meer correct werkt.
Thx voor het meedenken en jullie input.

ahendriks

Dus geen canaldigitaal kaartje... maar je hebt wel problemen met de zenders van canaldigitaal... die krijg je dan waarschijnlijk toch via een peer in je gbox netwerk...

Hoe gaat het op BVN dan? Dit is een FTA zender en dus ongecodeerd... als die ook wegvalt/freezes heeft ligt het aan je LNB, anders aan je gbox netwerk...
Grt,
Alex

digital123

ahendriks: BVN geeft bij mij ook aan canaldigital. Ber slaat op BVN ook op hol en heb dus geen beeld. Snr wijzigt van 82% naar 67% naar 77% ect. Maar geen beeld, of een heel klein beetje haperend beeld. Conclussie: mijn lnb is aan vervanging toe?.

digital123


ahendriks

BVN is idd ook canaaldigitaal... hoewel... nee dat is het neit... het is een FTA zender die helemaal buiten canaaldigitaal om vrij te ontvangen is... (ongecodeerd).
BVN wordt op zowel astra1 als hotbird uitgezonden... beide geven problemen neem ik aan?

Als je schotel niet verschoven is kan ik nu met 99,9999% zekerheid zeggen dat je LNB stuk is... (lucky you, da's namelijk een betaalbare oplossing)...
Grt,
Alex

digital123

June 26, 2009, 08:25:29 PM #8 Last Edit: June 26, 2009, 08:29:03 PM by digital123
Vandaag een nieuwe lnb geinstalleerd. Problemen blijven. SNR is OK, AGC is OK, BER blijft aktief. Beeld blijft haperend. Dreambox defect???........ of kabel storing........ As zondag ga ik de dreambox bij een collega aansluiten.... wordt vervolgd....

Ps: volgens mij staat de schotel toch goed afgesteld als er een SNR is van 84%?? Wanneer wordt de BER heel aktief???.... Weet iemand dat?

arjanhs

Quote from: digital123 on June 26, 2009, 08:25:29 PM
Vandaag een nieuwe lnb geinstalleerd. Problemen blijven. SNR is OK, AGC is OK, BER blijft aktief. Beeld blijft haperend. Dreambox defect???........ of kabel storing........ As zondag ga ik de dreambox bij een collega aansluiten.... wordt vervolgd....

Ps: volgens mij staat de schotel toch goed afgesteld als er een SNR is van 84%?? Wanneer wordt de BER heel aktief???.... Weet iemand dat?

Je kunt inderdaad het beste dingen gaan uitsluiten, als hij bij je collega wel goed werkt, en je hebt je lnb vervangen dan blijft alleen de kabel nog over, misschien zit hij ergens niet goed aangesloten.

digital123

Def. conclussie: Thuis: dreambox ontkoppeld. Dreambox meegenomen naar een collega met eenzelfde dreambox 5620. Aangesloten op stroom, blijkt de dreambox niet op te starten. Voeding defect en hierdoor ontstaan waarschijnlijk de problemen. Dreambox van mij en de dreambox van hem los geschroefd en de voedingen verwisseld (rechter onboard plaat), zodat daadwerkelijk geconcludeerd wordt dat de voeding het probleem is. Mijn  dreambox (met zijn voeding) gekoppeld aan het netwerk en schotel. Problemen blijven hetzelfde (haperend / geen beeld, BER blijft "flippen" met hoge waarden), ook na het opnieuw scannen van de sateliet zenders. Dus,... momenteel is de voeding defect van mijn dreambox 5620 en is naar alle waarschijlijkheid de tuner ook defect. Inmiddels heb ik een dreambox 500S gekocht en ben weer back in business. Vergeleken met een dreambox 5620 is een dreambox 500S echt een heel klein apparaat. De mogelijkheden van de 500S zijn toereikend en het beeld is weer vanouds (SNR: 92% - AGC (90%) - BER: 0%). Allen bedankt voor de reakties en het meedenken wat de oplossing kan zijn van het probleem. Thx! Vriendelijke groet, Digital123.

ahendriks

Mooi dat het opgelost is... Ook mooi dat je je DM5620 hebt vervangen door een *iets* modernere DM500... Een DM600 was wellicht een betere keuze geweest (kost wel een paar tientjes meer)... maar ene DM500 voldoet ook...

Was een DM100 niks voor je?
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on July 03, 2009, 10:07:21 AM
Was een DM100 niks voor je?

Beetje lastig om hierop gbox draaien te krijgen :-)

ahendriks

Grt,
Alex