• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Verkoop goedkoop arm-systeem Raspberry Pi is gestart

Started by arjanhs, February 29, 2012, 04:39:48 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

De verkoop van de Raspberry Pi-minicomputer is gestart en de eerste lichting is al uitverkocht. Om de productie en distributie te versnellen heeft de stichting achter het arm-systeem een licentieovereenkomst met twee Britse bedrijven gesloten.

De mini-computers zijn in de voorverkoop gegaan en zullen geleverd worden zodra ze aankomen uit China. De ontwikkelaars van de goedkope computer hebben de productie en distributie uit handen gegeven door licenties te verstrekken aan de Britse bedrijven Premier Farnell en RS Components. Volgens de Foundation is de reden daarvoor dat 'er zo, sneller grotere aantallen kunnen worden geproduceerd'. "Er kan nu zo veel als nodig worden geproduceerd in plaats van per batch 10.000 exemplaren", aldus de stichting.



Desondanks heeft Farnell zijn eerste bestelde voorraad al uitverkocht; RS vraagt geïnteresseerden zich te melden en belooft nieuwe bestellingen naar hen te kunnen verzenden tegen het einde van de week. Overigens gingen de websites van de distributeurs offline door de grote aandacht.

De Raspberry Pi Foundation wil uiteindelijk de systeempjes verkopen aan onderwijsinstellingen, zodat de computer een vergelijkbaar doel krijgt als de BBC Micro in een ver verleden. Met de voorverkoop van de mini-pc's aan een eerste lichting tweakliefhebbers, hoopt de stichting de computers sneller uit te kunnen ontwikkelen op gebied van software en hardware.

Het enige model dat nu verkocht wordt is model B, dat 256MB werkgeheugen, een ethernetpoort, een 700MHz ARM1176JZF-S-processor en twee usb-poorten op een Broadcom BCM2835-SoC-bordje heeft. Model A heeft minder usb-poorten, geen ethernetpoort maar eveneens 256MB. De Raspberry Pi Foundation biedt een aangepaste versie van Fedora aan op hun website dat kan worden gebruikt op het systeem met een sd-kaartje.


ahendriks

Nog mooier; de cubox, zie hier http://www.solid-run.com/
Kost wel een paar centen meer (100 euro t.o.v. 35 euro is toch een paar centen meer ;-)
Maar dan heb je ook wat...
Grt,
Alex

ahendriks

March 01, 2012, 12:33:58 PM #2 Last Edit: March 01, 2012, 12:38:45 PM by ahendriks
Wat is dat GPIO op het kaartje?

[edit]
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Purpose_Input/Output
OK... en wat kan je ermee?
[/edit]
Grt,
Alex

arjanhs

Volgens mij staat het gene wat je er mee kunt er ook bij. Het verzorgt I/O op een pin die vrij te programmeren is. Cubox is ook leuk, maar toch net weer een stuk duurder.

ahendriks

Waar ik hem voor zou willen inzetten, vervanging van de xtreamer, met xbmc wel een betere optie; de cubox bevat spdif out en een ir oogje... wel handig voor XBMC...
Grt,
Alex

arjanhs

Ja, die wil ik ook graag vervangen, XBMC zou ik graag willen gaan gebruiken, nu nog geschikte hardware ervoor en de business case rond zien te krijgen :-)

ahendriks

de cubox is dus geschikte hardware ervoor... maar ja de imac2 (of hoe heet die mediaspeler van apple ook alweer) ook... Alleen kan die geen 1080p weergeven...
Grt,
Alex

arjanhs

Dat klopt, die kan het inderdaad wel verwerken. Maar nog steeds geen business case.

Er komt woensdag waarschijnlijk een nieuwe, hij het ATV2, de ATV3 zou wat meer kunnen, zie: http://www.tuaw.com/2011/11/15/rumor-new-apple-tv-on-the-way-suggests-techcrunch/

ahendriks

Ik ben benieuwd of dit een concurrent wordt van de cubox, de ATV3
Grt,
Alex

arjanhs

Ik ben ook benieuwd, de specs zijn in ieder geval beter dan de voorgaande versie. Alleen de toekomst zal het leren :-)