• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Draadloos internet via LED concurreert met WiFi

Started by arjanhs, August 01, 2011, 08:16:11 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Visible Light Communication lijkt eindelijk klaar om de strijd met WiFi aan te gaan. De techniek maakt gebruik van pulserende LED-lampjes om draadloos gegevens te versturen.

Visible Light Communication (VLC) is een manier om gegevens draadloos te versturen met behulp van LED's. De techniek werkt erg simpel: Als een LED aan is dan verstuur je een digitale 1, is de LED uit dan verstuur je een 0. Door het licht heel snel in- en uit te schakelen wordt zo een datastroom draadloos verstuurd. De techniek lijkt nu eindelijk de concurrentie met WiFi aan te knnen.
Verschillende kleuren

Dat komt door nieuwe technieken die de doorvoersnelheid van VLC ontzettend verbeteren. Teams van de Britse universiteiten van Oxford en Edinburgh werken bijvoorbeeld aan een systeem om gegevens parallel te versturen met een rij LED's waarin iedere lamp een andere datastroom verstuurt.

Andere onderzoekgroepen werken dan bijvoorbeeld weer met een combinatie van rode, groene en blauwe LED's. Dat doen zij om de frequentie van het licht te veranderen. Iedere lichtfrequentie verstuurt dan een andere gegevensstroom, zo meldt New Scientist op haar website.
800 Mbps tot 4 Gbps

Dat de techniek de concurrentie met WiFi aan kan blijkt uit de ontzettend hoge snelheden die onderzoekers al met de techniek halen. Zo haalden onderzoekers van het Duitse Heinrich-Hertz-Institut al doorvoersnelheden van 500 megabyte per seconde. Dat is een snelheid van 4 Gbps. Vele malen hoger dan WiFi nu kan. Dat is  theoretisch 600 Mbps.

Harald Haas van de Universiteit van Edinburgh doet ook veel onderzoek naar de nieuwe techniek die ook wel LiFi wordt genoemd. Hij heeft een bedrijfje opgericht om VLC-transmitters voor consumenten aan te bieden. Hij verwacht vanaf volgend jaar apparaten aan te bieden die een doorvoersnelheid van 100 MBps (800 Mbps) kunnen halen.

14 miljard lampen

Wanneer LiFi een vaste waarde is zou de techniek wel wat grote communicatieproblemen op kunnen lossen. Zo komen er steeds meer apparaten met WiFi maar ligt het aantal beschikbare frequenties vast. Dat betekent dat WiFi-communicatie steeds vaker moeilijker wordt. Bij VLC is dat probleem er niet. Er wordt immers geen gebruik gemaakt van radiosignalen, bovendien is de infrastructuur al grotendeels aanwezig.

"Er zijn namelijk al 14 miljard lampen ter wereld. Die moeten vervangen worden door LED-lampen die data uitzenden", aldus Haas. "We gaan er vanuit dat VLC een factor tien goedkoper is dan WiFi". Omdat VLC geen gebruik maakt van radiosignalen is het bovendien zonder voorzorgsmaatregelen te gebruiken in bijvoorbeeld vliegtuigen en ziekenhuizen. De flitsen van de lampen (de 0'tjes en 1'tjes) gaan zo snel dat zij voor het menselijke oog niet waarneembaar zijn.
'Geen wondermiddel'

Haas is er heilig van overtuigd dat de tijd rijp is voor LiFi. Toch deelt niet iedereen dat optimisme. Zo meent Mark Leeson van de Universiteit van Warwick dat de techniek wel erg gehypet wordt. "Ik betwijfel of het een wondermiddel is. Het is zeker geen technologie zonder een punt maar ik denk niet dat het de concurrentie weg gaat vegen".

Leeson ziet de voordelen van de technologie wel in en meent ook dat er veel goede toepassingen zijn. Toch zijn er ook grote nadelen aan de techniek. Zo werkt het alleen als er een directe zichtverbinding is. Met een desktopcomputer zal dat geen probleem zijn maar voor iemand die met smartphone of tablet wil internetten is dat heel erg onhandig. De techniek is dan ook niet af.

ahendriks

Quote from: arjanhs on August 01, 2011, 08:16:11 AM
Zo meent Mark Leeson van de Universiteit van Warwick dat de techniek wel erg gehypet wordt.

Hey, over 2 maandjes ga ik een weekendje naar deze universiteit heen... Benieuwd of ik die 'Mark Leeson' daar nog spreek... wellicht kan hij me deze techniek eens demonstreren...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 01, 2011, 08:23:08 AM
Hey, over 2 maandjes ga ik een weekendje naar deze universiteit heen... Benieuwd of ik die 'Mark Leeson' daar nog spreek... wellicht kan hij me deze techniek eens demonstreren...

OK, wat ga je bij deze universiteit doen dan? Is denk ik wel een grote universiteit, of je Mark daar treft lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

ahendriks

Volgens mij valt de grootte van de universiteit nog wel mee... Zou kunnen dat ik hem niet tegenkom... 't is ook weekend dan, dus wellicht zijn de meeste mensen ook niet aanwezig...
We hebben een waterpolo toernooi daar. Dit n.a.v. het feit dat een team van hun al sinds jaar en dag naar ons toernooi komt elk jaar.
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 01, 2011, 08:30:09 AM
Volgens mij valt de grootte van de universiteit nog wel mee... Zou kunnen dat ik hem niet tegenkom... 't is ook weekend dan, dus wellicht zijn de meeste mensen ook niet aanwezig...
We hebben een waterpolo toernooi daar. Dit n.a.v. het feit dat een team van hun al sinds jaar en dag naar ons toernooi komt elk jaar.

Vandaar, maar dat is UK toch, is het daar over een paar manden nog wel warm genoeg, of wordt hier een binnen bad gebruikt?

ahendriks

'k heb eerlijk gezegd geen idee of het een binnen of buitenbad is...
Het is het weekend van 24 september dat ik daar heen ga... hopelijk is het dan (daar ook) nog lekker warm...
'k hoop dus op een mooie nazomer...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 01, 2011, 10:21:06 AM
'k heb eerlijk gezegd geen idee of het een binnen of buitenbad is...
Het is het weekend van 24 september dat ik daar heen ga... hopelijk is het dan (daar ook) nog lekker warm...
'k hoop dus op een mooie nazomer...

Dat hopen we allemaal :-) 24/9 duurt helemaal niet zolang meer, ze hebben in de UK wel lekker bier :-)

ahendriks

Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 01, 2011, 12:07:51 PM
alleen weinig schuim... dood bier ;-)

Klopt, maar de smaak is er niet minder om :-)

ahendriks

Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 03, 2011, 12:44:00 PM
Dat ga ik graag zelf even uitproberen dan.

Dat gaat je vast wel lukken daar, pubs zijn er vast genoeg :-)