• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Meer werkgeheugen voor 17-eurocomputer

Started by arjanhs, March 23, 2012, 11:54:56 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

De Raspberry Pi, de computer op het formaat van een creditcard, krijgt mogelijk in de toekomst een RAM-upgrade. Een van de ontwikkelaars heeft dat aangegeven op de website van de Raspberry Pi.



Dat nieuwe model moet de beschikking krijgen over meer RAM-geheugen. "We kijken naar de mogelijkheid voor een model B+ met meer RAM, maar die wordt dan wel duurder. Tenzij er echt te weinig is om mensen leuke dingen te laten doen zal het nog wel even duren", laat Pete Lomas van de Raspberry Pi Foundation weten in een blogpost waar vragen van klanten worden behandeld.

Op dit moment zijn er twee modellen van de mini-computer beschikbaar. Beide versies hebben een 700 MHz-processor en draaien op Linux. De versie van 35 dollar (ongeveer 27 euro) beschikt over 256 MB RAM, de 25 dollar-versie (17 euro) moet het doen met 128MB aan geheugen. De duurdere versie beschikt ook nog over een ethernet-poort. De Raspberry Pi-foundation meldt nu dat er mogelijk een model B+ beschikbaar komt.

Binnen minuten uitverkocht
Als de versie beschikbaar komt zal dat waarschijnlijk niet op korte termijn zijn. Het A-model is nog altijd niet beschikbaar, omdat er voor is gekozen eerst de duurdere versie te maken. Voorlopig kan de Pi-foundation nog altijd niet voldoen aan de vraag naar het computertje.

Toen de eerste lading Raspberry Pi's begin maart in de verkoop ging was het binnen minuten uitverkocht. De sites van de twee Britse distributeurs waar de minicomputer was te krijgen, Premier Farnell en RS Components, raakten zelfs overbelast op het moment dat de Raspberry Pi in de verkoop ging. Binnen minuten waren alle 10.000 units op en moesten klanten het doen met een pre-orderpagina. Op dit moment bieden beide websites nog altijd alleen de optie om te registreren.

Foutje gemaakt in tekening
In de vraag-en-antwoordsessie geeft Lomas ook nog een fout toe. Op de vraag waarom de USB-poort vreemd gepositioneerd is ten opzichte van de ethernet-poort antwoordt de developer dat dit zijn fout is. "Toen ik het prototype zag besefte ik dat ik een fout gemaakt had. Mijn PCB-symbool stond gewoon simpelweg verkeerd [op de tekening]", zegt Lomas. Hij relativeert zijn fout wel direct: "'Het maakt het omhulsel interessanter", zegt hij in zijn antwoord.