• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Websites WebReus-klanten dagenlang offline

Started by arjanhs, July 26, 2011, 08:50:18 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Websites en e-mailinboxen van klanten van WebReus zijn al twee dagen offline door een onaangekondigde verhuizing. De hoster lijkt ondertussen op vakantie en telefonisch niet bereikbaar.



De Eindhovense hoster WebReus startte maandagochtend met het verhuizen van zijn servers. Volgens de hoster gaat het om geplande werkzaamheden waardoor de email en websites tijdelijk uit de lucht zijn en IP-ranges worden gewijzigd.
Onaangekondigd

Een WebReus-klant stelt  dat de hoster klanten op geen enkele manier vooraf heeft geïnformeerd. "Het gevolg is dat vele klanten van WebReus werden geconfronteerd met niet-werkende websites en e-mail. Onbereikbaar voor je klanten, op een gewone maandag, zonder waarschuwing...", e-mailt hij.

Ook op Twitter klagen WebReus-klanten steen en been. Niet alle websites blijken down en zo nu en dan kan iemand melden weer in de lucht te zijn. Maar bij veel klanten is dat nog niet het geval en ze hebben ook geen idee wat er precies aan de hand is. Wat hen vooral tegen de borst stuit is het gebrek aan communicatie over de verhuizing. Er wordt niet gezegd tot wanneer de storing duurt en WebReus is zowel telefonisch als per mail niet bereikbaar voor vragen.
Voor onbepaalde tijd offline

Zelf meldt de hoster in een bericht over de werkzaamheden: "Uw hosting, email of website kan tijdens de werkzaamheden voor onbepaalde tijd niet bereikbaar zijn. Dit betreft alleen servers die ip-adressen hebben beginnend met '212.61.252' , '212.61.10' of '212.61.253'." Wie gebruik maakt van externe nameservers moet zelf de DNS-records aanpassen.

Op de zijn site bericht de hoster ook: "Van 22 t/m 29 juli 2011 is er geen telefonisch contact mogelijk i.v.m. vakantie en werkzaamheden. E-mail wordt afgehandeld."

'Verhuizing geslaagd'

Doordat er niet gecommuniceerd wordt door WebReus, ontstaan er ook geruchten dat de hoster failliet is. "We vrezen het ergste. Het zou ons in elk geval niet verbazen als bij WebReus inmiddels het licht uit is", stelt de bezorgde WebReus-klant in een mail aan de redactie. Ook op Twitter wordt er gespeculeerd over een mogelijk faillissement.

Dat lijkt niet het geval omdat op dinsdag in het klantgedeelte van de site een nieuwe melding verschijnt: "De verhuizing is qua hardware geslaagd. De netwerk en dns-wijzigingen duren vele malen langer dan gedacht. Hieraan wordt continu verder gewerkt." Een tijdsindicatie wordt er verder niet gegeven.
Overstappen.

Verschillende klanten laten via Twitter weten subiet op zoek te gaan naar een nieuwe hoster. Op het forum Webhostingtalk zijn dezelfde geluiden te horen.

Ontevreden klanten hebben ook twee nep-twitteraccounts opgezet: @Webreus en @WebreusOnline. Daar uiten boze klanten hun ongenoegen door zich voor te doen als de hoster met berichten als: "Dat DNS is toch best lastig, weet iemand waar ik moet klikken om dat aan te zetten?" En: "Weet iemand hoe ik mijn wachtwoord terug kan vinden? Ik gebruik "Linux" en mijn gebruikersnaam is "root"."

ahendriks

euh... weinig van gemerkt...
ja... mail kwam wel wat laat binnen...
maar het kwam wel binnen...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on July 27, 2011, 11:30:26 AM
euh... weinig van gemerkt...
ja... mail kwam wel wat laat binnen...
maar het kwam wel binnen...

Ik heb het wel gemerkt, gisteren de hele dag niet bereikbaar geweest, pas aan het einde van de dag werkte het weer. Maar met name de communicatie vond ik slecht. Deze was er namelijk niet.

ahendriks

Dat is inderdaad errug slecht van ze. Ben ik ook niet van ze gewend. Mijn ervaringen over de afgelopen jaren bij webreus is erg goed. Dit hebben ze nu in 1 klap weggegooid...
Dit gaat ze veel klanten kosten (als ik twitter mag geloven)... Mij niet... iedereen maakt foutjes... ik neem aan dat ze er van leren (als er maar genoeg mensen overstappen nu leren ze er wel van)
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on July 27, 2011, 12:32:49 PM
Dat is inderdaad errug slecht van ze. Ben ik ook niet van ze gewend. Mijn ervaringen over de afgelopen jaren bij webreus is erg goed. Dit hebben ze nu in 1 klap weggegooid...
Dit gaat ze veel klanten kosten (als ik twitter mag geloven)... Mij niet... iedereen maakt foutjes... ik neem aan dat ze er van leren (als er maar genoeg mensen overstappen nu leren ze er wel van)

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, ook de reden is nog niet helemaal duidelijk, servers zijn over gezet naar een ander subnet, dat zou de oorzaak zijn geweest, maar met een trace naar het nieuwe subnet kwam ik al direct op webreus.nl uit. Dus daar kan het probleem niet in hebben gezeten. Ben benieuwd wat voor excuses ze hebben, en of er überhaupt een komt.

ahendriks

ff afwachten dus... ze zullen wel met een reden moeten komen... anders raken ze nog meer klanten kwijt...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on July 27, 2011, 02:41:22 PM
ff afwachten dus... ze zullen wel met een reden moeten komen... anders raken ze nog meer klanten kwijt...

De info die nu nog op de site staat, geeft niet veel duidelijkheid, alleen dat het weer zou moeten werken. Een mailing had nu toch wel al de deur uit kunnen gaan, gezien alle commotie die er gisteren is geweest.

ahendriks

Ik ben het met je eens, ze lichten hun klanten niet goed voor. Een excuses was wel het absolute minimum wat er in hun verhaal op http://tinyurl.com/3vdj5bj zou MOETEN staan...
Dit kost ze zo nog meer klanten...
Grt,
Alex

arjanhs

Dat denk ik wel, het kost mij te veel moeite om dit allemaal over te zetten, dus zo snel zal ik niet vertrekken, maar ben er niet blij mee.

eislon

Quote from: arjanhs on July 28, 2011, 12:13:25 PM
Dat denk ik wel, het kost mij te veel moeite om dit allemaal over te zetten, dus zo snel zal ik niet vertrekken, maar ben er niet blij mee.

ja kon laayst al niet bij je site komen. voorspeld dat wel iets goeds ;-)

ahendriks

Als het goed is heb je van webreus een excuses mailtje gehad, althans dat beweren ze op hun website... heb je die gehad?
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: eislon on August 01, 2011, 08:16:02 PM
ja kon laayst al niet bij je site komen. voorspeld dat wel iets goeds ;-)

Gelukkig was het de eerste keer dat het voorkwam, maar had graag vernomen van te voren dat er werkzaamheden werden uitgevoerd.

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 02, 2011, 10:37:17 AM
Als het goed is heb je van webreus een excuses mailtje gehad, althans dat beweren ze op hun website... heb je die gehad?

Ik heb het mailtje niet gezien, alleen gelezen op Webwereld dacht ik.

ahendriks

Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 03, 2011, 12:43:16 PM
nogmaals -1 voor webreus dus...

Inderdaad, stond nog wel een artikel op webwereld dat het nogal wat werk is om een niet statische web site te verplaatsen naar een andere hoster, ook geen oplossing dus. De verhuizing is geweest, dus hopelijk blijft het de komende jaren stabiel.

ahendriks

Ach, dat verhuizen valt wel mee... ik ben onlangs bij webreus ook van server gewisseld ('k had een hogere PHP/MySQL versie nodig).
Was gewoon een kwestie van backups maken van de database + de httpdocs bestanden backuppen... niet zo moeilijk dus...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on August 04, 2011, 10:27:47 AM
Ach, dat verhuizen valt wel mee... ik ben onlangs bij webreus ook van server gewisseld ('k had een hogere PHP/MySQL versie nodig).
Was gewoon een kwestie van backups maken van de database + de httpdocs bestanden backuppen... niet zo moeilijk dus...

Klopt, heb het onlangs gebruikt om een backup van mijn omgeving te maken, is echter niet gelukt doordat het overzetten van de httpdocs hierin niet goed verliep. De database was niet zo'n probleem. Kan ook zijn dat het aan de locatie ligt waar ik het vandaan heb geprobeerd.

eislon

maar goed of verhuizen nu moeilijk is of niet, het kost toch weer de benodigde tijd... tijd voor glasvezel in huis met 50MB up ;-)
dan is het maar 1 keer verhuizen op een vm!

arjanhs

Quote from: eislon on August 04, 2011, 08:23:46 PM
maar goed of verhuizen nu moeilijk is of niet, het kost toch weer de benodigde tijd... tijd voor glasvezel in huis met 50MB up ;-)
dan is het maar 1 keer verhuizen op een vm!

Dat klopt, betrouwbaarheid is meer dan alleen een glasverbinding en het zelf onder controle hebben. Een datacenter geeft geconditioneerde ruimte met allerlei voorzieningen die de beschikbaarheid alleen maar verhogen. Dat gaat je thuis niet lukken :-)

ahendriks

Grt,
Alex