• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

'Wijziging blu-ray veroudert bestaande spelers'

Started by arjanhs, May 14, 2007, 07:24:09 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Blu-ray-spelers die na 31 oktober op de markt komen, moeten BD Java ondersteunen. Door de wijziging zal een aantal eerstegeneratiespelers wellicht niet alle features van hd-films meer kunnen weergeven; de rolprenten zelf kunnen evenwel gewoon afgespeeld worden.

Omdat de methode voor het bijwerken van firmware niet is gestandaardiseerd - bij de hd-dvd-standaard gebeurt dat via een speciale ethernetport - zal een aantal oudere blu-ray-spelers mogelijk niet aan de nieuwe standaard kunnen voldoen. De BD Java-programmeertaal wordt gebruikt voor bepaalde special features zoals het kunnen weergeven van beeld-in-beeld. Hoewel de early-adopterblues ook bij bezitters van hd-dvd-spelers optreedt, is er bij dat formaat met HDi wel zorggedragen voor een gestandaardiseerde programmeertaal. De standaardisatieperikelen bij blu-ray noopten Warner er al toe om enkele grote titels alleen in het hd-dvd-formaat uit te brengen, en met de blu-ray-release te wachten tot de opname van BD Java is geformaliseerd. Naast de programmeertaal is ook een minimum geheugencapaciteit van 256MB verplicht gesteld. Voor spelers met netwerkmogelijkheden wordt dat 1GB, zodat die ongestoord films kunnen downloaden terwijl er tevens eentje wordt afgespeeld.

Van Ling, die voor veel populaire dvd's de menu's en andere extra content maakte, uitte eerder zijn ongenoegen over het gebrek aan standaardisatie bij blu-ray, en stelde dat sommige fabrikanten enkel het minimum aan mogelijkheden bieden terwijl anderen hun machines volstouwen met alle mogelijke features. 'Ik zou niet moeten hoeven te weten wat iedere afzonderlijke speler kan. In plaats van mijn creativiteit in te binden tot het niveau van de minst toegeruste speler wil ik gewoon content kunnen maken die blu-ray's mogelijkheden ten volle benut'.

BRON: Tweakers