• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

De signaalmeter van de Dreambox

Started by Wimpie, April 10, 2006, 10:59:55 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wimpie

De signaalmeter van de Dreambox


SNR- signaal
AGC- kwaliteit
BER- fout afwijking(hoe meer BER hoe slechter het signaal)


AGC = Automatic Gain Control
BER = Bit Error Rate
SNR = Signal Noise Ratio

SNR: Signal to Noise Ratio.
ofwel signaal / ruisverhouding. hoe hoger deze waarde, des te beter het signaal.

AGC: Automatic Gain Control.
dit is een soort van automatische signaalversterker die in de tunermodule van je ontvanger zit. Deze kan harder en zachter worden gezet door de software. 0% = uit, 100 % is de volumeknop op oorlogssterkte. Dit is ook de reden dat je nooit op de signaalsterkte van je tuner af kan gaan. Als het signaal te zacht is zet de software de AGC gewoon wat hoger waardoor er een beter signaal ontstaat.

BER: Bit Error Rate.
Dit zijn het aantal foute bitjes ten opzichte van de datastroom. Des te minder fouten des te beter, des te lager het getal. De meeste fouten worden natuurlijk wel door de software (FEC) gecorrigeerd maar het houd natuurlijk een keer op. Als je schotel niet helemaal lekker staat, of je LNB niet goed op de kruispolarisatie is afgesteld dan zal deze waarde omhoogschieten. gevolg: geen beeld.

eislon

Quote from: Wimpie on April 10, 2006, 10:59:55 AM
De signaalmeter van de Dreambox


SNR- signaal
AGC- kwaliteit
BER- fout afwijking(hoe meer BER hoe slechter het signaal)

En wat moet nu eigenlijk de verhouding zijn?
Als bovenstaande zo bij de dreambox staat, heb ik bijvoorbeeld bij ASTRA1 de verhouding :
81%
54%
0

is dit slecht? en hoe zal het beter moeten?

arjanhs

Quote from: eislon on August 18, 2007, 08:24:44 PM
En wat moet nu eigenlijk de verhouding zijn?
Als bovenstaande zo bij de dreambox staat, heb ik bijvoorbeeld bij ASTRA1 de verhouding :
81%
54%
0

is dit slecht? en hoe zal het beter moeten?

De SNR waarde zou nog wel wat hoger mogen, maar dit is ruim voldoende, zodat je met een regen bui ook nog beeld hebt, maar hoe hoger deze waarde hoe beter, de laatste moet trouwens op 0 blijven, is de bit error rate.

fabje

Hoe zit dit dan bij een kabel dreambox?
Ik zelf heb een Dreambox 500C en daarmee heb ik de volgende waardes.
SNR: 94%
AGC: 37%
BER: 0%

Als ik nu de opname bekijk die ik gemaakt heb dat zie ik namelijk wat artifacts.
Hoe kan ik dit oplossen? een kabelversterker erbij hangen?

ahendriks

De artifacts kan kan je op verschillende manieren kwijtraken:
- je kabelboer verzoeken om de zender in een hogere bitrate te verzenden
- overgaan op HDTV signalen (als dat aangeboden wordt)
- kleinere TV (hoe groter de TV hoe meer ze opvallen)
- kabel eruit, schotel erin... gezien je SNR is dit het enige wat echt zal helpen...

Jouw problemen worden alleen maar veroorzaakt omdat het bronsysteem (de kabelboer) de zender in 'slechte' kwaliteit op de kabel zet.

Wat is de beelddiagonaal van je TV? >32" ? En heb je dit probleem op elk kanaal?
Grt,
Alex