• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

'Inbreken op verbinding niet strafbaar'

Started by arjanhs, March 15, 2011, 08:57:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Het is niet strafbaar in te breken op een beveiligde of onbeveiligde router en vervolgens mee te liften op de internetverbinding van iemand anders. Het Hof in Den Haag stelt in een uitspraak dat het 'strafrechtelijk niet relevant' is.


Dat blijkt uit een uitspraak van het Hof in een zaak rondom een online dreigement.

Het hof legt in de uitspraak uit dat volgens artikel 138a er pas sprake is van computervredebreuk indien wederrechtelijk wordt binnengedrongen in een geautomatiseerd werk.

"Er is pas sprake van geautomatiseerd werk wanneer een inrichting bestemd is voor cumulatieve functies als opslag, verwerking en overdracht van gegevens", aldus de rechtbank. "Een inrichting die enkel bestemd is om gegevens over te dragen en/of op te slaan valt dus buiten de wettelijke begripsomschrijving."

'Maatschappelijk ongewenst'

Het hof snapt dat het inbreken op een internetverbinding maatschappelijk ongewenst kan zijn, maar dat het meeliften op de verbinding van een ander strafrechtelijk niet relevant is.

Volgens strafrechtadvocaat Mathieu van Linde is het niet zo dat nu alles zomaar kan. Van Linde vertelt aan Webwereld.nl: "Civielrechtelijk is het gewoon onrechtmatig. Je zou iemand kunnen aanklagen en zeggen: ik heb schade geleden want mijn bandbreedte is afgenomen. Dan moet je aantonen wat de schade precies is. Strafrechtelijk is zo iemand volgens het Hof van Den Haag in ieder geval niet aan te pakken."

In 2008 oordeelde een Nederlandse rechter dat het meeliften op de verbinding van iemand anders geen diefstal is omdat data en bandbreedte geen goederen zijn.

ahendriks

Goed nieuws voor m'n app 'penetrate' op m'n Samsung Galaxy S...
ik ben dus niet meer in overtreding als ik deze (weer) gebruik!
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on March 15, 2011, 01:53:24 PM
Goed nieuws voor m'n app 'penetrate' op m'n Samsung Galaxy S...
ik ben dus niet meer in overtreding als ik deze (weer) gebruik!

Klopt, jammer dat er geen app voor de iPhone voor is, is Apple het vast niet helemaal mee eens :-)

ahendriks

is er vast wel voor... ff zoeken denk ik...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on March 15, 2011, 03:09:12 PM
is er vast wel voor... ff zoeken denk ik...

Heb ik gedaan, maar niet gevonden.