• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

GSO / Multischakelaar

Started by ahendriks, February 20, 2008, 02:30:03 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ahendriks

Omdat ik in huis op verschillende plekken TV wil kunnen kijken was ik aan het rondneuzen op het internet. In mijn beleving zou ik dat moeten gaan doen met een duo-LNB.

Het enige wat ik jammer vind is dat je in het geval dat je meerdere schotels / LNB's hebt ('k heb er 4 in totaal) je dan ook 4 duo-lnb's zou moeten kopen... Je hebt dan ook 2 switches nodig om deze 4 aan elkaar te koppelen zodat je ze met diseqc kan schakelen.
Geen mooie oplossing dus...

Maar ik liep nu tegen een multischakelaar aan. Op de site van Conrad zag ik een staan (zie http://tinyurl.com/2urrx5 ).
Op deze schakelaar kan je op de ingang 4 lnb's aansluiten + 1 terrestial signaal (onnodig, maar zit erop). Als uitgang heb je 4 aansluitingen.

Als ik het goed heb begrepen kan je op elk van deze 4 aansluitingen een ontvanger aansluiten en met elk *onafhankelijk* van elkaar switchen (via diseqc) naar een van de 4 input satellieten.
Dus bijvoorbeeld 1 ontvanger in de woonkamer en 3 ontvangers op de verschillende slaapkamers.

Het lijkt mij een veel betere oplossing dan die van de meerdere duo-lnb's/switches.

Mijn vraag is of iemand van jullie hier bekend mee is? Werkt dit inderdaad zoals ik het mij voorstel? Zijn er nadelen of addertjes?

Grt,
Alex

arjanhs

Dit is het zelfde als wat ik je ook al eens had gemeld, ook bijvoorbeeld Astrasat heeft deze dingen van bijvoorbeeld SPAUN, ze zijn wel vrij prijzig toch, of is het bij Conrad een stuk goedkoper?

ahendriks

hmmmm link werkt niet...
kijk eens op http://www.google.com/search?hl=nl&q=257117+site%3Aconrad.nl

1e link gaat naar het juiste artikel, 2e link staat hij ook onderaan in de lijst voor eur 59,95

valt mee dus in prijs...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on February 20, 2008, 07:25:29 PM
hmmmm link werkt niet...
kijk eens op http://www.google.com/search?hl=nl&q=257117+site%3Aconrad.nl

1e link gaat naar het juiste artikel, 2e link staat hij ook onderaan in de lijst voor eur 59,95

valt mee dus in prijs...

Het valt inderdaad reuze mee in de prijs, ik ben dan ook erg benieuwd naar je eerste ervaringen :-)

ahendriks

'k zal nog wel eens op wat fora rond zoeken naar ervaringen van mensen met deze dingen... voordat ik er zelf zomaar aan begin (60 euro weggooien is natuurlijk ook zonde)
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on February 21, 2008, 03:28:30 PM
'k zal nog wel eens op wat fora rond zoeken naar ervaringen van mensen met deze dingen... voordat ik er zelf zomaar aan begin (60 euro weggooien is natuurlijk ook zonde)

Dat klopt, maar het zou wel perfect zijn als het zou werken, alhoewel ik wel benieuwd ben als ik nu met de ene receiver de draaibare richt op 28.5 en op de andere receiver op 23.5, wat gaat het dan worden?

ahendriks

draaibaar wordt zowieso lastig... 'k denk dat hij dan aan het draaien blijft...
(de ene receiver zegt van "draai naar 23.5, dan valt het beeld bij de andere receiver weg welke vervolgens zegt dat hij weer naar 28.5 moet draaien... en zo gaat het spelletje dan continu door).

Maar met vaste LNB's (zoals bij mij) moet het geen probleem zijn.
Grt,
Alex

eislon

Je hoeft hiervoor maar 1 set aan lnbs te hebben maar dan waarschijnlijk een dure switch kopen, zoals deze:
https://www.cardwriter.nl/nl/pd1859888197.htm?categoryId=55

Deze is dan voor 4 LNBs naar 8 recievers,   er zijn natuurlijk ook kleinere aanwezig ;-)

Ik heb hier ook wel eens na gekeken, heb nu een Visiosat Quadro G4, met 3 single LNBs en 1 quatro lnb (voor 19.2)
Als ik de andere ga vervangen, ga ik waarschijnlijk toch voor switches... maar de link die ik hier geplaatst heb vindt ik zelfs ook nog een optie, alleen hoeft het voor mij niet voor alle LNBs te gaan.


arjanhs

Quote from: ahendriks on February 22, 2008, 12:08:47 PM
draaibaar wordt zowieso lastig... 'k denk dat hij dan aan het draaien blijft...
(de ene receiver zegt van "draai naar 23.5, dan valt het beeld bij de andere receiver weg welke vervolgens zegt dat hij weer naar 28.5 moet draaien... en zo gaat het spelletje dan continu door).

Maar met vaste LNB's (zoals bij mij) moet het geen probleem zijn.

En die situatie heb ik niet, maar als ik nu gewoon de draaibare maar op een enkele plek gebruik, zou het dan goed gaan.

ahendriks

Quote from: eislon on February 22, 2008, 04:14:29 PM
Deze is dan voor 4 LNBs naar 8 recievers,   er zijn natuurlijk ook kleinere aanwezig ;-)

Ik heb hier ook wel eens na gekeken, heb nu een Visiosat Quadro G4, met 3 single LNBs en 1 quatro lnb (voor 19.2)
Als ik de andere ga vervangen, ga ik waarschijnlijk toch voor switches... maar de link die ik hier geplaatst heb vindt ik zelfs ook nog een optie, alleen hoeft het voor mij niet voor alle LNBs te gaan.

Ik denk inderdaad dat meerdere switches met duo/quad lnb's een betere oplossing is... zie m'n andere posting hier...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on May 07, 2008, 02:10:14 PM
Ik denk inderdaad dat meerdere switches met duo/quad lnb's een betere oplossing is... zie m'n andere posting hier...

Heb je het scenario ook voorgelegd bij Astrasat en Cardwriter?

ahendriks

nope, maar ik heb die GSO van conrad nog eens nagekeken en dat blijkt dus ook een te zijn die een quatro lnb als input nodig heeft... conclusie is dus dat dat niet intressant is voor me... te duur.
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on May 07, 2008, 03:54:46 PM
nope, maar ik heb die GSO van conrad nog eens nagekeken en dat blijkt dus ook een te zijn die een quatro lnb als input nodig heeft... conclusie is dus dat dat niet intressant is voor me... te duur.

Het model dat ik bij de media markt in Nordhorn heb gezien had deze aansluitingen niet, wellicht zijn er dus meerdere modellen waarmee het mogelijk is, en heeft Conrad niet het juiste model, of je hebt hem niet gevonden :-) Navragen bij leverancier lijkt mij de ze beste optie, kun je ook gelijk afdwingen dat als het niet werkt dat je het weer terug kunt brengen, Stefan jij kende die gast bij Cardwriter toch goed?

ahendriks

Die je bij de media markt in nordhorn zag had niet de aansluitingen als op het plaatje dat hier staat:
http://forum.advance.homelinux.net/index.php/topic,1485.0.html

Dus highband horizontaal, low- band horizontaal, highband verticaal en lowband verticaal, dus 4 ingangen voor 1 quad lnb...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on May 08, 2008, 09:46:23 AM
Die je bij de media markt in nordhorn zag had niet de aansluitingen als op het plaatje dat hier staat:
http://forum.advance.homelinux.net/index.php/topic,1485.0.html

Dus highband horizontaal, low- band horizontaal, highband verticaal en lowband verticaal, dus 4 ingangen voor 1 quad lnb...

Nope, deze had andere aansluitingen, daarom denk ik dat het ook anders kan.

ahendriks

Wat voor 'andere' aansluitingen had deze dan?
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on May 08, 2008, 12:49:50 PM
Wat voor 'andere' aansluitingen had deze dan?

Ik weet het niet helemaal meer zeker, maar op het plaatje wat op de achter kant stond, zag ik diverse schotels richting de GSO gaan, en diverse receivers aan de andere kant, zal nog eens gaan zoeken of ik een plaatje kan vinden.

ahendriks

'k ben benieuwd...

'k weet wel dat er GSO's zijn waarmee je meerdere lnb's kan aansluiten maar dan moet er voor zover ik weet nog steeds 4 (quad) kabels per lnb naar de switch... Zou perfect zijn als dat dus niet zo was...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on May 08, 2008, 01:55:45 PM
'k ben benieuwd...

'k weet wel dat er GSO's zijn waarmee je meerdere lnb's kan aansluiten maar dan moet er voor zover ik weet nog steeds 4 (quad) kabels per lnb naar de switch... Zou perfect zijn als dat dus niet zo was...

Ik ook :-)

Heb nog niets gevonden waaruit blijkt dat er minder dan 4 kabels benodigd zijn, ik ga verder met zoeken.