• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Geen plaats voor een schotel? Zet hem binnen!

Started by arjanhs, November 02, 2007, 12:21:02 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Als je denkt dat het signaal van de satelliet erg zwak is, kom je enigszins bedrogen uit. Dat blijkt wel uit dit verhaal. Ik was erg benieuwd of het mogelijk is om een schotel binnenshuis te plaatsen. Het zou natuurlijk een uitkomst zijn voor iedereen die graag een schotel zou willen, maar dat niet mag, omdat de eigenaar dit verbiedt. Daarom pakte ik m'n oud 65 cm schoteltje van zolder en plaatste het voor een raam...

Getest met:
- Amstrad 65 cm schotel
- Grundig 0,9 dB Universal LNB
- Humax 5400 digitale satellietontvanger
- KX 510 coax-kabel


Figuur 1: Een wel heel simpele opstelling, maar werkt wel! De gordijnen mogen overigens gewoon dicht zijn... 1: de azimuthoek, 2: de elevatiehoek.

Natuurlijk is het plaatsen van een schotel in huis niet voor veel mensen weggelegd. Je hebt natuurlijk wel een raam gericht op het zuiden nodig. Aangezien er een schotel geplaatst moet worden, moet dit ook nog eens een hobbykamer zijn. Een schotel in je woonkamer is natuurlijk ook niet alles...

Het opsporen van satellieten met een analoge ontvanger is een stuk eenvoudiger dan met een digitale variant. Aangezien steeds meer consumenten alleen een digitale ontvanger hebben, maak ik in dit artikel ook geen gebruik van een analoge receiver.

We hebben een raam op het zuiden, of nog beter, op het zuid-oosten. Mijn satellietontvanger, een Humax 5400, bevat settings met stations van verschillende satellieten. Deze is o.a. te downloaden vanaf onze settingspagina. Eerst zetten we de ontvanger op BVN-TV, die zich bevindt op Astra, 19 graden Oost.


Figuur 2: De signaalmeter van de Humax 5400.

Voor het uitrichten van de schotel gaan we op ons gevoel af. We weten waar het zuiden is. Om Astra te vinden, moeten we de schotel een stukje verdraaien richting het oosten. De schotel moet bijna verticaal staan, een tikkeltje naar achter gebogen. De ontvanger staat op BVN. In het menu zoeken we het signaalsterktemeter. Eerst draaien we de schotel een heel klein beetje richting oosten (azimuthoek, zie figuur 1) en daarna iets naar voren en naar achteren (elevatiehoek, zie figuur 1). Als er geen signaal uitslaat op de meter, draaien we de schotel weer een beetje naar links, daarna iets naar voren en naar achteren. Dit herhalen we totdat er een signaal waargenomen wordt (zie figuur 2). Als dit niet het geval is, lijkt het er sterk op dat de satelliet vanaf jou uitgekozen positie niet te zien is.

Bij onze proef stond het raam overigens gewoon dicht. 's avonds kunnen de gordijnen zelf ook dicht! Dit heeft totaal geen invloed op de signaalsterkte.

Astra zendt zeer sterk uit. Dit maakt het mogelijk om een schotel die binnen uitgericht wordt, te voorzien van een signaal. Een betere signaalsterkte dan zo'n 46% haalde ik overigens niet. Toch is dit bij digitale TV niet echt een probleem. Na uren kijken blijkt er geen storing op te treden. Een zware regenbui is er overigens niet gevallen, maar waarschijnlijk valt het signaal in dat geval wel weg. Gezien het zwakke signaal is Internet via de satelliet op deze manier niet mogelijk. Wil je dus alleen maar radio en tv ontvangen via Astra, dan is het plaatsen van een schotel in huis best eens uit te proberen!

Ik heb ook de tweede positie van Astra op 28 graden Oost op deze manier kunnen ontvangen. Hier bevinden zich de Engelse zenders. Sommige zenders hebben een signaalsterkte van slechts 15%. Toch viel het beeld niet weg. Wil je Astra op 28 graden ook ontvangen? Ga dan met je satellietontvanger op een zender staan die zich hier bevindt. Zoals de radiozender " StormLive". Zet de ontvanger vervolgens op de signaalmeter. Voer nu dezelfde procedure uit zoals we Astra op 19 graden Oost hebben gevonden. De schotel moet iets naar links, t.o.v. Astra 19 graden Oost. Andere satellieten heb ik overigens niet kunnen ontvangen.

Het plaatsen van een schotel in huis is niet voor iedereen weggelegd. Je moet "toevallig" zicht hebben op de satelliet. Mocht het je lukken, dan kan je de schotel wel heel onopvallend plaatsen. Ook heb je geen last van sneeuw in de schotel en zal de LNB veel langer mee gaan.