• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Clarke-Tech ET9000 - review(tje)

Started by gradtje, July 17, 2011, 07:55:42 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gradtje

Nou, hier is ie dan...

Clarke-Tech ET9000

Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met mijn Dreambox HD800, ben ik eigenlijk altijd uit blijven kijken naar de DM8000. Het heeft erg lang geduurd voor deze eindelijk werkelijkheid werd maar hij is nu natuurlijk al een tijdje te krijgen. Nadeel van de DM8000 is natuurlijk de enorm pittige prijs. Maar eigenlijk was ik bereid dat te betalen, totdat ik tot de ontdekking kwam dat er nu toch een aantal alternatieven op de markt zijn. Een van deze viel op door positieve reviews, de Clarke-Tech ET9000 en groot was dan ook mijn verbazing toen ik de prijs van het ding zag, bijna een derde van dat van een DM8000. Hmmm, dan zal het wel niets zijn, of toch...

Uitpakken:

Het pakket bestaat uit de ET9000, afstandsbediening, hdmi-kabel, tuner-loop-through, batterijen voor de ab en een handleiding. De 230V-kabel is vast met de ontvanger verbonden (dus voeding intern!).
Alles is netjes en degelijk ingepakt.

Installeren:

Als eerste schroef je natuurlijk de ontvanger open om er een 3TB harde schijf in te plaatsen. Helaas had ik die niet en heb er toen maar een 2TB ingeschroefd. Dit gaat vrij soepel, wat aangenaam aan deze ontvanger is, is dat er plaats is voor een gewone 3,5" schijf, dat scheelt aanmerkelijk in kosten en grootte. Onder de HD is plaats voor een ventilator (60mm). De bekabeling bij de HD zit een beetje krapjes, maar is verder geen probleem, je bouwt tenslotte niet elke dag een HD in. Al met al is het inbouwen een fluitje van een cent, je hebt slechts een ster-schroevendraaier nodig. Het valt op dat de ontvanger van binnen gewoon lekker ruim is, hierdoor zal de ontvanger minder snel te heet worden.
De zaak snel weer in elkaar geschroefd en in de kast gemaakt. Helaas heb ik nog een schotel met een single lnb (wel quad), dus binnenkort de portemonnee weer omdraaien.
Inschakelen en... beeld. Ik heb verder geen moeite gedaan om de software die fabrieks-af was geinstalleerd te bekijken. Dus PC aan en naar PLIImages.org (http://www.pli-images.org/modules/file_downloads/file_downloads.php?fd_id=1&dir=/et9000 om precies te zijn). De zip file downloaden, en uitpakken naar een USB-stick. Hier staat dan een map ET9000 in de root. Stick in de ontvanger, inschakelen (via aan/uit knop op achterkant, dus echt power-off) op het scherm en display komt dan de vraag of je nieuwe sofware wilt installeren, druk op OK op de voorzijde van de ontvanger (niet op de AB) en daar gaat ie...
Na ca 10 minuten heb je een Enigma2 op je ontvanger.
Stick eruit en starten. Taal instellen, HD formatteren, antenne instellen op de juiste config en dan komt natuurlijk het vervelendste van de installatie, de zender-scan. Dit duurt toch snel 2 uur, tenminste als je als ik een quad-LNB hebt, maar ook al zou je minder satellieten hebben, duurt het nog lang.
Misschien is het sneller om settings te downloaden (Henksat), maar dat wist ik toen nog niet :). Je kunt nu via het menu plugins die je wilt, laden. Henksat is zeker een aanrader als je het spul gewoon snel en handelbaar aan de praat wilt hebben, kleine aanpassingen van zenderlijsten kun je later alsnog met de hand doen, HenkSat heeft waarschijnlijk 90% wel zoals je het graag wilt hebben, bovendien wordt het regelmatig geupdated en deze updates kun je ook zo weer installeren.
Leuk is dat DreamBoxEdit gewoon werkt, dus je kunt lekker vanaf je werk de zenderlijst aanpassen zodat dit niet al te veel vrije tijd kost.
Enkele zaken die je meteen zult willen installeren:
- HenkSat
- Autotimer (zoekt in EPG naar bepaalde programma`s en maakt dan automatisch een timer-entry aan, erg handig voor series)
- CCcam (uiteraard)

Gebruiken:

Tov van mijn DM800 is dit een verademing. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu natuurlijk nieuwere software draai en een deel van de goede dingen komen daar uit voort. Maar de ET9000 is duidelijk veel sneller en daardoor soepeler. Hij wordt nauwelijks warm (heb geen ventilator draaien) en boot lekker snel. Wel lijken er wederom software-foutjes te zijn, zo mislukken een redelijk aantal van de timers en de ontvanger begint te roepen dat hij geen tuners meer heeft als je streams naar je pc niet netjes hebt afgesloten (misschien het zelfde probleem als de timers). Maar dat heeft niets met de hardware te maken natuurlijk. Dus ik doe toch nog regelmatig een bootje. Ik hoop ook van een deel van laatstgenoemde problemen af te zijn wanneer ik een twin-schotel heb.
De eigenlijke reden van aanschaf was eigenlijk dat ik al jaren een DM8000 wil hebben. Vooral om de meerdere tuners. Nu deze eindelijk echt te krijgen zijn, zijn ze natuurlijk belachelijk duur, hoewel ik er zo een zou hebben gekocht. Als je dan een ontvanger met (bijna) hetzelfde potentieel voor een fractie van de prijs ziet, ga je je wel even achter je oren krabben. Let wel, de DM8000 kan 4 tuners herbergen tov 2 van de ET9000, maar enigma2 ondersteunt ook usb-tuners, dus je zou eventueel ook nog op die manier extra tuners kunnen toevoegen.
Ik was "om" in ieder geval, uiteindelijk heb ik €340,- betaald (zonder HD), een uiterst scherpe prijs lijkt me.


Conclusie:

Uiteraard is dit alles maar een mening, maar ik ben erg blij met deze aankoop. De prijs is zeer schappelijk, doordat er ENIGMA2  beschikbaar is voor deze ontvanger is software geen enkel probleem. Je kunt een normale HD inbouwen en krijgt dubbele tuners. Ik heb geen vastlopers of andere vreemde zaken, die ik regelmatig op mijn HD800 tegenkwam, gezien. Erg leuke, goed uitgeruste ontvanger voor een zeer schappelijke prijs, voor mij een alternatief voor de DM8000.


arjanhs

Super review Gerard, nog een vraagje, doordat er Enigma2 op draait, is de menu structuur en het gebruik van de bouqueten gelijk aan de DM800?

gradtje

De plaatjes zeggen wel alles denk ik.
De software is gewoon hetzelfde... Misschien ietsje anders gecompileerd en/of aangepast, maar niet functioneel aangepast.

arjanhs

Die zeggen inderdaad genoeg, ziet er goed uit, vooral voor het geld en kijkend wat je er voor functionaliteit voor terug krijgt.