• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Afmeting voor Triax schotel met duo LNB in Noorwegen

Started by winfriend, September 29, 2010, 09:17:24 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

winfriend


Ik kwam hier een oude draad tegen over het gebruik van een Triax schotel (64 en/of 78 cm) samen met een Duo LNB waarin Eision zijn ervaringen met Triax en DUO LNB's beschrijft. Ik ben zo vrij daar even op in te haken. Ik hoop dat je even tijd hebt om mijn episteltje te lezen. :)

Wij wonen in Noorwegen en willen Astra 1 en 3 ontvangen. Daarvoor heb ik een CD Duo Twin LNB al in huis. Maar nu het kiezen van een schotel. Ik lees te veel verschillende ervaringen/opvattingen over welke schotel maat te gebruiken dat ik een duidelijke keus kan maken. Alle ervaringen zijn in Nederland gemaakt... Wat het naar mijn idee ingewikkelder maakt is het feit dat wij in Noorwegen wonen, waardoor Elevatie en Skew hoek anders worden. De beide schotels hebben ook verschillende brandpunten (2,6 en 3,1). Ik kom hier overigens het makkelijkst aan een 74 cm Triax schotel.

Kort door de bocht: kan ik met een gerust hart die TRIAX (BxDxH 78 cm x 70 cm aanschaffen of is het juist beter om de 60 cm te kopen omdat ik zo ver noordelijk zit?

Overigens wonen wij ca 45 km ten zuiden van Oslo.

Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord en advies,

Winfried in Noorwegen

ahendriks

Kijk eerst eens even of de footprint wel goed is voor de locatie waar je zit:
http://www.ses-astra.com/business/en/support/media-library/Footprint-Graphics/index.php

Als dit niet zo is, of als je op de rand zit dan zal een 74cm schotel wel te klein zijn... iets van 120cm of meer zal dan beter voor je zijn...
Grt,
Alex

arjanhs

Een aantal kan je er mee ontvangen maar om alle satellieten te ontvangen ben je inderdaad wel een grotere schotel nodig.

winfriend

Inmiddels kan ik melden dat ik een 74 x 78 Triax schotel heb geplaatst en met succes uitgericht. Er doet zich echter nu een merkwaardig feit voor. Met één enkele LNB (Smart titanium huppeldepup) krijg ik een uitstekend signaal van zowel Astra 1 als 3. Op de Dreambox een uitslag tot ruim 95% / 14.0 Db! Alle Nederlandse CD kanalen komen prima door, ook de HD kanalen van Astra 3.

Maarrrrr. Zodra ik de CD Duo LNB erop plaats is het mis. de Astra 1 transponder 12574 en de Astra 3 transponder 11568 (waar alle nederlandse CD kanalen op zitten) zijn niet te vinden met de DUO LNB. Er worden wel een paar honderd andere zenders in de lijst geplaatst, maar geen Canaldigitaal! Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

groet,

Winfriend

ahendriks

lijkt me dat hij niet goed uitgericht is dan... de LNB heeft een andere vorm en zal dus ook een ander brandpunt op de LNB hebben... wellicht vallen hierdoor bepaalde transponders weg. Opnieuw uitrichten met de DUO LNB kan wellicht helpen.
Grt,
Alex

winfriend

Even een antwoord met een oplossing op mijn eigen vraag.
Inmiddels werkt de Dreambox sinds begin november uitstekend met een 78 cm Triax met één standaard LNB uitgericht op Astra 23,5. Ontvangst is -zelfs tijdens zware sneeuwval- perfect. Ik heb inmiddels twee slimline LNB's in huis waarmee ik in de lente ga experimenteren om zowel Astra 19.2 en 23.5 te kunnen ontvangen.

ahendriks

mooi dat het allemaal werkt. Nog mooier dat je dit even laat weten!
in de lente experimenteren zal resulteren in ontvangst van beide satelieten. Jouw methode (2 losse LNB's) zal voor noorwegen moeten werken. De standaard duo LNB werkt niet omdat de brandpunten niet geschikt zijn voor Noorwegen (andere hoek vanaf de satelieten dan waarop de duo LNB is ingesteld). Op die manier heb je slechts op 1 van de 2 ontvangst en de ander niet omdat het brandpunt niet op de LNB uitkomt voor beide.
Grt,
Alex

Rowen

Ik woon ook onder Oslo en had net een duokop van Kanaal digitaal gekocht om Astra 19.2 en 23.5 te kunnen ontvangen. Nu lees is dat deze kop in Noorwegen niet werkt.
Winfried wat voor schotel heb je nu gekocht en wat voor slimline LNB's heb je gekocht. Waar in Noorwegen heb je deze materialen gekocht.

Bedankt!

winfriend

Hoi Rowen,

Ik gebruik een 78 cm Triax schotel met ALPS BSTE8-751B LNB's. Ik heb alleen de schotel hier in Noorwegen gekocht, de rest heb ik gekocht in Nederland.

Hartelijke groet,

Rowen


Rowen

Nu heb ik al een torodial schotel aan mijn huis hangen om astra 19.2 te kunnen ontvangen. Hoe makkelijk is het om een tweede kop te instaleren om astra 23.5 te instaleren. Enig idee hoe ver de koppen van elkaar moeten zitten om beide satelieten te ontvangen? (ik moet weten of er genoeg plaats is)

winfriend

Môgge,

Of je de tordial kunt gebruiken hangt sterk af van de grootte van de schotel. De 60 cm Tordial die ik gebruikte was perfect voor 19,2 maar gaf een te zwakke signaal reflectie voor de 23.5 sateliet. Daarom heb ik de 78 Cm Triax gekocht. Ik heb de Triax schotel uitgericht op 23.5, met de 23.5 LNB exact in het midden. De 19.2 LNB - mits beide LNB's smal genoeg zijn- kan er dan precies naast.

Je kunt natuurlijk ook je Tordial laten zitten en de Triax schotel ernaast plaatsen, maar of jij en je buren daar blij van worden.... ;)

Voor het uitrichten van de 23.5 is het wel aan te raden een goede Satfinder te gebruiken. Ik heb de Satlink WS-6906 daarvoor gebruikt. Dat scheelde uren werk!

Rowen