• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Proxmox PVE 1.2

Started by eislon, May 27, 2009, 08:43:41 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eislon

Proxmox virtual enviroment versie 1.2 is op 12 mei 2009 uitgebracht.


Dit is de eerste versie van Proxmox PVE1.2 welke Debian Lenny als basis heeft en gebruikt maakt van KVM-85 code.

Proxmox Virtual Environment is een makkelijk te gebruiken Open Source virtualisatie platform voor het laten draaien van Virtual Appliances en Virtuele Machines.

Proxmox VE is een open source project, welke wordt ontwikkeld en onderhouden door Proxmox Server Solutions GmbH.


Met proxmox kun je virtuele machines aanmaken in OpenVZ containers en als KVMs.
Voor OpenVZ heb je een beetje processor verlies door de virtualisatie, maar dit komt maar neer op 1 a 2%.
KVM moet o.a. gebruikt worden voor de windows virtuele machines.


Het is met proxmox mogelijk om een cluster te vormen, zodat je de virtuele machines kunt migreren naar een andere node in het cluster. Het is werkelijk zeer eenvoudig om een cluster in te richten.



Later meer info.

arjanhs

Is het product ergens mee te vergelijken, kan het bijvoorbeeld mijn huidige install met Ubuntu en VMware Server 2.0 vervangen?

Machine wordt momenteel ook gebruikt voor het lezen van e-mail en opslag van veel data :-)

Zijn er al performance vergelijkingen gedaan met andere producten?

eislon

Quote from: arjanhs on May 28, 2009, 08:01:53 AM
Is het product ergens mee te vergelijken, kan het bijvoorbeeld mijn huidige install met Ubuntu en VMware Server 2.0 vervangen?

Machine wordt momenteel ook gebruikt voor het lezen van e-mail en opslag van veel data :-)

Zijn er al performance vergelijkingen gedaan met andere producten?

Te vegelijken met een Linux distributie waarop je KVM en OpenVZ geinstalleerd hebt, de web interface is natuurlijk nieuw... maar daar zijn ook wel programma's voor te vinden.

Ik heb nog geen performance metings gevonden, maar ik zoek wel ff.
Mijn VOIP server werkt erg goed in een OpenVZ container..  en ook mijn mail server.  is geen enkel probleem en live migration werkt ook lekker... dus 2 machines, dan kan je ook je linux vms migreren voor onderhoud aan je pc :-D

arjanhs

Quote from: eislon on May 28, 2009, 01:55:03 PM
Te vegelijken met een Linux distributie waarop je KVM en OpenVZ geinstalleerd hebt, de web interface is natuurlijk nieuw... maar daar zijn ook wel programma's voor te vinden.

Ik heb nog geen performance metings gevonden, maar ik zoek wel ff.
Mijn VOIP server werkt erg goed in een OpenVZ container..  en ook mijn mail server.  is geen enkel probleem en live migration werkt ook lekker... dus 2 machines, dan kan je ook je linux vms migreren voor onderhoud aan je pc :-D

Als je in de luxe positie zit dat je twee machines hebt, kun je dat inderdaad gebruiken, helaas heb ik dat niet, voor het draaien van mijn linux based VMs ben ik toch geen VT techniek nodig, gelijk aan zoals het bij Xen wordt afgehandeld?

Performance verschillen vind ik wel intressant, moet een trigger zijn om over te gaan.

eislon

May 29, 2009, 09:54:12 AM #4 Last Edit: May 29, 2009, 09:57:00 AM by eislon
Quote from: arjanhs on May 29, 2009, 09:25:02 AM
Als je in de luxe positie zit dat je twee machines hebt, kun je dat inderdaad gebruiken, helaas heb ik dat niet, voor het draaien van mijn linux based VMs ben ik toch geen VT techniek nodig, gelijk aan zoals het bij Xen wordt afgehandeld?

Performance verschillen vind ik wel intressant, moet een trigger zijn om over te gaan.

voor je Linux vm's heb je inderdaad geen hardware VT nodig, die draai je gewoon via OpenVZ.
Ik heb ook al eens mijn atom 230 cpu als node in het cluster gehad en kon toen mooi mijn linux vm's migreren, dus dat is geen probleem.  Voor de performance zal ik nog ff kijken.  Wat ik je wel mee kan geven is dat de harddisks in je VM netzo als bij vmware server dynamisch zijn (tenminste voor de openvz containers) en dat vindt ik opzich wel een voordeel want je kan dan wel meer vm's installeren. Bij Xen en ESX3i ben je je toegewezen ruimte direct kwijt (wat ook een voordeel kan zijn;-)

eislon

Proxmox VE 1.2

Vrijgegeven op 12.05.2009:

Inclusief het volgende:

    * geBaseerd op de nieuwe Debian Lenny (Debian 5.0)
    * Nieuwe KVM met vele verbeteringen (kvm-85)
    * Nieuwe Kernel (maar nog wel gebaseerd op 2.6.24 met veel backported drivers)
    * ge-Update naar aoe6-71
    * ge-Update naar drbd-8.3.1
    * Inclusief HighPoint RocketRAID 3xxx/4xxx Controller Driver
    * ge-Update naar busybox 1.14.0
    * Gebruikt busybox mdev als firmware loader
    * geCompileerd met gcc 4.3.2 (standaard bij Debian Lenny)
    * Laad virtio_blk (indien je Proxmox VE binnenin Proxmox VE draait als een KVM guest)
    * Nieuwe OpenVZ vzctl (hoofdzakelijk bug fixes)
    * Vncterm: betere terminal emulatie
    * Alles geupdate naar Debian Lenny
    * Vele bug fixes

Bron: proxmox en eislon

arjanhs

Quote from: eislon on May 29, 2009, 09:54:12 AM
voor je Linux vm's heb je inderdaad geen hardware VT nodig, die draai je gewoon via OpenVZ.
Ik heb ook al eens mijn atom 230 cpu als node in het cluster gehad en kon toen mooi mijn linux vm's migreren, dus dat is geen probleem.  Voor de performance zal ik nog ff kijken.  Wat ik je wel mee kan geven is dat de harddisks in je VM netzo als bij vmware server dynamisch zijn (tenminste voor de openvz containers) en dat vindt ik opzich wel een voordeel want je kan dan wel meer vm's installeren. Bij Xen en ESX3i ben je je toegewezen ruimte direct kwijt (wat ook een voordeel kan zijn;-)

Tegen woordig kun je ook met ESX thin provisioning doen en natuurlijk gebruik maken van linked clones, dus dan heb je een basis image waarje een linked clone van maakt, en deze dus al volwaardige machine kunt gebruiken, maar waarvoor je niet alle disk ruimte nodig bent. Dit heb ook gebruikt op mijn laptop met esx onder workstation, een standaard installl en vervolgens hiervan linked clones voor diverse toepassingen, werkt goed.

Kan ik proxmox ook testen onder bijvoorbeeld workstation?

eislon

Quote from: arjanhs on May 31, 2009, 11:12:13 AM
Tegen woordig kun je ook met ESX thin provisioning doen en natuurlijk gebruik maken van linked clones, dus dan heb je een basis image waarje een linked clone van maakt, en deze dus al volwaardige machine kunt gebruiken, maar waarvoor je niet alle disk ruimte nodig bent. Dit heb ook gebruikt op mijn laptop met esx onder workstation, een standaard installl en vervolgens hiervan linked clones voor diverse toepassingen, werkt goed.

Kan ik proxmox ook testen onder bijvoorbeeld workstation?

volgens mij kun je proxmox ook onder workstation testen.

arjanhs

Quote from: eislon on May 31, 2009, 03:15:05 PM
volgens mij kun je proxmox ook onder workstation testen.

Dan moet ik dat maar eens gaan proberen, of straks een andere PC kopen en daarop vSphere gaan draaien :-)

eislon

Quote from: arjanhs on May 31, 2009, 04:09:10 PM
Dan moet ik dat maar eens gaan proberen, of straks een andere PC kopen en daarop vSphere gaan draaien :-)

Maar ja met nieuwe hardware kan je zoveel draaien... misschien ook wel proxmox ;-)

arjanhs

Quote from: eislon on May 31, 2009, 04:31:33 PM
Maar ja met nieuwe hardware kan je zoveel draaien... misschien ook wel proxmox ;-)

Dat klopt, maar ik wel de computer ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals mail lezen en internettten.

eislon

Quote from: arjanhs on June 02, 2009, 08:02:53 AM
Dat klopt, maar ik wel de computer ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals mail lezen en internettten.

Klopt ook weer... maar proxmox draait gewoon onder een debian lenny installatie, dus je zou via Links kunnen browsen :-D  en zo kunnen we nog wel even bezig blijven ;-)