• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

CAM/card programmeren for dummies

Started by Wimpie, September 24, 2005, 12:11:30 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wimpie

September 24, 2005, 12:11:30 PM Last Edit: October 08, 2006, 04:30:00 PM by arjanhs
Als absolute newbie op dit gebied veroorloof ik me nu zonder verdere studie een aantal domme vragen te stellen (ja, ze bestaan dus wel degelijk ). Als een kaart een processor is met wat geheugen, zou het dan echt zo zijn dat een titaniumkaart een dermate snellere processor heeft met een dusdanig uitgebreidere instructieset, dat hier inderdaad meer mee kan dan met een funcard? Of is dat operating system (1.03, 1.06, etc.) erop gezet om de uiteindelijke programmatuur nog dieper in de kaart te verstoppen? Is een Matrix Revolutions nou echt hardwarematig dusdanig verbeterd dat hier nog meer mee kan? En zo ja, wat zijn deze verbeteringen dan? Ik kan me wel voorstellen dat de ene processor sneller is dan de andere of de ene kaart of cam meer geheugen heeft dan de andere. Maar is die capaciteit echt nodig voor wat we met een cam of kaart willen?

Vragen naar details van de programmering van cams of kaarten blijven meestal onbeantwoord. Mijn voorgaande bericht heeft me in ieder geval een pm opgeleverd van iemand die bereid was mij een zetje in de goede richting te geven (hartelijk dank, engelse joker!). Op grond van zijn input en het nodige googlewerk heb ik daarom voor mezelf het volgende stappenplan opgesteld.

1. Algemene kennis CAMS/kaarten. Om iets te kunnen maken zal ik toch eerst echt de functie van cams en kaarten goed moeten begrijpen. Nogmaals www.duwgati.com maar eens lezen dus. Daarna in http://www.lefdata.com/satellite/cam/EN50221.pdf in het engels 87 pagina's doorworstelen waarin de voor CI/CA europees afgesproken standaards uitgebreid uit de doeken worden gedaan. Ik hoop hierna voldoende algemeen begrip te hebben van de werking van cams en kaarten.

2. Programmeerkennis. Ik heb ondertussen begrepen dat de software voor cams wordt ontwikkeld in de programmeertaal C of in assembly. Dat reduceert natuurlijk helaas al het aantal mensen dat zich hierin kan verdiepen. Nu heb ik 15 jaar geleden een jaartje in C geprogrammeerd en een vriendje gevonden die mij weer op gang wil helpen in C. Mijn ervaring in assembly is beperkt tot de emulator die ik tijdens de AMBI studie mocht programmeren, dus dat zal nog wel wat lastiger worden.

3. CAM kennis. Van een specifieke CAM voldoende inzicht krijgen in de programmering ervan om hiervoor een eenvoudig programmatje te kunnen schrijven. Voor de cam denk ik aan de Matrix Revolution omdat ik die toevallig te leen heb gekregen van een vriend (mag ik hem dus nog even houden?) en omdat de mm source libraries zijn te downloaden op www.lefdata.com en die schijnen hetzelfde te zijn als voor de Matrix. Over de MR heb ik bijvoorbeeld specificaties gevonden op Links naar k**sites is verboden Hopelijk kan ik soortgelijke info vinden over de Mrv. Er staan per chip verwijzingen naar extra informatie hierover. Overigens licht Pic-o-matic in de vorige thread een tipje van de sluier op van de code van RichardF met een verwijzing naar: http://www.et.fnt.hvu.nl/docenten/pkramer/ARM/ARM.htm

4. Kaart kennis. Van een kaart voldoende inzicht krijgen om ook hiervoor een eenvoudig programmatje te schrijven. Ik denk dat ik hiervoor uitga van de fun5 of 6 want die heb ik liggen. Ik heb op http://www.weethet.nl/dutch/smartcards_types.php veel info hierover gevonden. Omdat hier een Amtel 90S8515 op zit zal ik waarschijnlijk meer moeten leren over de instructieset van deze processor. In ieder geval heb ik op www.amtel.com veel kunnen downloaden hierover, waaronder een pdf Novice's guide to AVR devlopment. Aardig beginpunt denk ik. Voor de zekerheid heb ik vast AVR Studio 4 gedownload van die site.

5. Codering kennis. Naast al deze kennis zal ik dus ook de werking van diverse coderingen moeten begrijpen (seca, conax, etc.). Ook hier geeft www.duwgati.com al behoorlijk veel info over en ook in de forums van sat4all is veel te lezen. Op  http://www.websamba.com/ConaxWonderland wordt Conax nauwkeurig beschreven en omdat ik van mijn tipgever heb begrepen dat dit een redelijk eenvoudig protocol is, wilde ik hier maar mee beginnen. Van daaruit ook maar eens naar de andere protocollen kijken

6. Emulator maken. Een enorm fraaie emulator ontwikkelen waarvan ik de sourcecode op sat4all kan zetten zodat iedereen ermee kan fr