• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Sun gaat gratis OpenSolaris-cd's versturen en wordt lid FSF

Started by arjanhs, March 05, 2007, 07:13:45 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Sun Microsystems heeft bekendgemaakt dat het gratis softwarepakketten van zijn OpenSolaris-project zal gaan versturen aan geïnteresseerden. Daarnaast heeft het bedrijf zijn imago als 'opensourceonderneming' onderschreven door 'patron' te worden van de Free Software Foundation.



Sun's chief open source officer Simon Phipps heeft op zijn weblog het 'Get.OpenSolaris.org'-programma aangekondigd. Dit programma, geïnspireerd op het Shipit-programma van Ubuntu, voorziet in gratis softwarekits van OpenSolaris. Het gratis softwarepakket, dat wereldwijd op kosten van Sun wordt bezorgd, bestaat uit documentatie en twee dvd's met daarop onder andere Solaris Express, een preview versie van het Solaris-besturingssysteem met toekomstige features. Onder andere het bestandssysteem ZFS, de debuggingtool DTrace en de zogenaamde Containers - een soort virtualisatietechnologie, zijn onderdeel van deze preview-versie van Solaris. Ook staan op de dvd's de live-cd's van Nexenta OS, BeleniX en SchilliX, die alledrie op OpenSolaris zijn gebaseerd. Ook de broncode van OpenSolaris en de Sun Studio-compilers worden op de dvd's geleverd. Het Ubuntu Shipit-programma biedt een verglijkbare service die wordt gesponsord door het moederbedrijf Canonical. Hierbij worden alleen installatie- en live-cd's geleverd van Ubuntu, maar geen documentatie.

Sun tracht al geruime tijd het imago van opensourcebedrijf te verwerven. Inmiddels is een groot deel van de softwarepakketten en -technologieën van het bedrijf vrijgegeven onder een opensourcelicentie. Sun was echter nog geen patron van de Free Software Foundation, terwijl de voornaamste concurrenten, zoals Google, IBM, Nokia, Cisco en Intel, dit al wel waren. De Free Software Foundation is onder andere verantwoordelijk voor de General Public License, de meest gebruikte opensourcelicentie. Sun was in eerste instantie negatief over de GPL, maar is hier inmiddels op teruggekomen. Java wordt inmiddels onder de GPL beschikbaargesteld en Sun zou ook overwegen om OpenSolaris te licenseren onder de derde versie van de GPL.

BRON: Tweakers


arjanhs

Hij is hier ook onderweg, ga hem dan wel even testen onder VMware, het zou er onder moeten werken, misschien als er een goede virtualisatie omgeving voor komt, dat ik mijn machines wel ga ombouwen hierna :-)

eislon

Quote from: arjanhs on March 05, 2007, 09:14:22 PM
Hij is hier ook onderweg, ga hem dan wel even testen onder VMware, het zou er onder moeten werken, misschien als er een goede virtualisatie omgeving voor komt, dat ik mijn machines wel ga ombouwen hierna :-)

Nou wat ik weet heeft solaris zelfs ook al virtualisatie ingebouwd, kan zo niet op de naam komen, maar moet ook erg goed werken.

Wees gerust, opensolaris zal werken, ik heb benelix in een vm-sessie lopen... is open-solaris, maar dan net ff iets anders ;-)

arjanhs

Quote from: eislon on March 06, 2007, 06:33:18 PM
Nou wat ik weet heeft solaris zelfs ook al virtualisatie ingebouwd, kan zo niet op de naam komen, maar moet ook erg goed werken.

Wees gerust, opensolaris zal werken, ik heb benelix in een vm-sessie lopen... is open-solaris, maar dan net ff iets anders ;-)

Ben benieuwd wat het gaat worden, heb je ze al binnen :-)

eislon

Quote from: arjanhs on March 07, 2007, 04:51:57 PM
Ben benieuwd wat het gaat worden, heb je ze al binnen :-)

hehehe neen, 2 tot 4 weken kan het duren he..  maar ben wel erg benieuwd.

arjanhs

Quote from: eislon on March 08, 2007, 02:39:48 PM
hehehe neen, 2 tot 4 weken kan het duren he..  maar ben wel erg benieuwd.

Ja hoor, ik heb er geen haast mee.

eislon


arjanhs