• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Novell & Microsoft: 'Windows goedkoper dan Linux'

Started by arjanhs, March 16, 2007, 07:05:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Novell heeft samen met Microsoft een persbericht uitgebracht waarin de Britse bank HSBC, een grote klant van beide bedrijven, claimt dat Windows goedkoper is in het gebruik dan Linux. In het verleden claimde Novell juist het tegendeel.



In het persbericht wordt bekendgemaakt dat HSBC de technologie wil gaan gebruiken die voortkomt uit het samenwerkingsverband tussen Novell en Microsoft. Matthew O'Neill, hoofd van de wereldwijde it-afdeling van HSBC, zegt in het persbericht dat het onderhouden van hun Linux-systemen duurder uitvalt dan dat van Windows-omgeving: 'Sommigen zullen verrast zijn dat onze Windowsomgeving een lagere tco kent dan ons huidige Linuxplatform.' HSBC laat weten kosten te kunnen besparen door het aantal gebruikte Linux-distributies terug te schroeven en door bestaande Linuxmachines beter te laten samenwerken met Windows-systemen. Het rekenmodel dat de bank heeft gebruikt om de verschillen in beheerkosten tussen de twee te kunnen bepalen, is niet openbaar gemaakt.

Hoewel het onduidelijk is welke Linux-distributies door HSBC precies gebruikt worden, is het opvallend dat Novell zijn naam wil verbinden aan de claim dat Linux een hogere tco heeft dan Windows. In het verleden pleitte het softwarebedrijf juist voor de kostenbesparingen die opensource-oplossingen zouden opleveren ten opzichte van Microsoft-producten. Maar na de overeenkomst met de voormalige vijand is Novell onder andere bezig om zijn Suse Linux Enterprise Server via virtualisatie te optimaliseren voor Windows Server Longhorn. In de overeenkomst met HSBC zal Novell deze aangepaste versie van Suse gaan leveren.

BRON: Tweakers


arjanhs

Quote from: eislon on March 17, 2007, 01:27:17 PM
wazig hoor!

Ja, ik weet niet wat ik nog van Novell moet denken, ze dwalen een beetje af.

eislon

Quote from: arjanhs on March 17, 2007, 07:06:01 PM
Ja, ik weet niet wat ik nog van Novell moet denken, ze dwalen een beetje af.

Tja zal wel om de centen gaan he.

arjanhs

Quote from: eislon on May 03, 2007, 04:36:28 PM
Tja zal wel om de centen gaan he.

Zou het zo slecht met ze gaan dan, ik weet het niet, ik denk dat ze elkaar nodig zijn om te overleven.

eislon

Quote from: arjanhs on May 09, 2007, 03:20:11 PM
Zou het zo slecht met ze gaan dan, ik weet het niet, ik denk dat ze elkaar nodig zijn om te overleven.

Ach ik denk niet dat MS novell nodig heeft, eerder andersom.
Maar misschien wel met technieken als Xen in SuSe

arjanhs

Ik denk het wel, ze gaan toch het gevaar van Linux verder inzien, en dat is markt waarin Novell zich met Suse in begeeft.