• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

SNR, AGC en BER, % or dB

Started by arjanhs, August 27, 2007, 12:54:28 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

Die percentages zeggen niet zoveel. Ik druk signaalsterkte uit in dB. En
100% bestaat niet. Hoe sterk het signaal ook is, het kan altijd nog
sterker. Fabrikanten van set-top boxen vinden dB voor de gemiddelde
gebruiker te technisch, dus drukken ze het uit in procenten. Het enige
wat je met die procenten aanduiding weet is hoe meer procenten hoe beter
het signaal. (In het allerlaatste CVS image wordt de SNR voor DVB-S wel
in dB aangegeven.)

De belangrijkste parameter voor een goede ontvangst is de SNR (Signal to
Noise Ratio). Het signaal moet circa 6 tot 10 dB sterker zijn dan de
ruis, wil de detector er nog iets van kunnen maken.

De AGC (Automatic Gain Control) is een automatische regeling van de
versterking van de ingangstrap van je ontvanger. Als je LNB een sterk
signaal af geeft, zal de versterking van de ingangstrap van je ontvanger
worden teruggeregeld, om oversturing van de detector te voorkomen. Ook
dit druk je in dB uit. Op de Dreambox betekend een hoog percentage een
lage versterking van de ingangstrap. Je hebt dan een sterk signaal. AGC
zegt eigenlijk helemaal niets over de kwaliteit van het signaal. De LNB
vangt zowel signaal als ruis uit de hemel op. Het eerste wat de LNB doet
is het ontvangen signaal (plus de ontvangen ruis) stevig te versterken
(en in frequentie te shiften). Doordat het signaal stevig is versterkt
maakt het niet meer zo gek veel uit of je een nog wat verliezen in een
lange kabel hebt. Ook de ingangsruis van de Dreambox is niet meer
relevant omdat het signaal al versterkt is. Daar staat natuurlijk
tegenover je nu ingangsruis hebt van de versterker in de LNB.

De BER (Bit Error Rate) wordt aan de uitgang van de detector gemeten. De
ontvanger weet dat er bit fouten zijn doordat er extra informatie in het
signaal mee wordt gezonden. Na de detector zit nog een FEC (Forward
Error Corrector) die in staat is om tot op zekere hoogte bit fouten te
corrigeren, waardoor je toch een perfect beeld krijgt. Als een zender
met FEC 1/2 uit zendt kunnen meer bits worden gecorrigeerd dan wanneer
een zender met FEC 2/3 of zelfs 7/8 uit zendt. Op het ene kanaal kan je
dus met de zelfde BER een beter beeld hebben dan op het andere kanaal.

Bij het uitrichten van mijn schotel staat als ik nog geen satelliet zie
de SNR op 60% en de AGC op 75%. Deze waarden komen dus overeen met geen
signaal. Na het uitrichten staan ze allebei rond de 87%. Merk op dat de
LNB ruis uit de hemel op pikt en deze versterkt. Zelfs bij de ontvangst
van alleen ruis slaat de AGC dus al aan om oversturing van de detector
te voorkomen. (Ik heb een korte kabel tussen ontvanger en schotel,
schotel staat op balkon.)

Bij DVB-T heb ik een passieve 27 elements Yagi antenne en korte
kwaliteitskabel naar mijn ontvanger. Nu staat de AGC dus altijd op 0%.
Als ik een actieve antenne gebruik geeft hij wel een hogere waarde aan.
Nu vraag je je misschien af waarom ik geen antenne versterker gebruik?
Het gaat om de Signal to Noise Ratio. Een antenne versterker versterkt
de ruis ook mee dus verandert niets aan de Signal to Noise ratio. Een
goedkope versterker heeft waarschijnlijk zelfs meer ingangsruis dan mijn
Dreambox en verslechtert daardoor de Signal to Noise Ratio. Een antenne
versterker heeft alleen zin als je een erg lange kabel hebt.

Ik verbaas mij over alle kleine actieve prut antennetjes die voor DVB-T
worden aangeprezen met een hoge gain. Zo'n miniatuur antenne kan zelf
geen hoge gain hebben, dus de gain wordt puur bereikt door een stevige
versterker die de ruis net zo hard mee versterkt. Die versterking heeft
alleen zin om kabelverliezen te compenseren. En dat is ook wel nodig
ook. De officiƫle KPN binnenantenne gebruikt 3 mm dunne coax. Zulke
dunne kabels hebben gigantische verliezen.

Het idee bij DVB-T is echter dat de zenders sterk genoeg zijn om zelfs
bij die kleine prut antennetjes nog beeld te geven.

eislon

Hmm ik heb een hele lage SNR zeg maar onder de 30% sommigen onder de 19%.

Dit wel op mijn DM800 HD te verstaan,  terwijl de DM7000S een signaal had van 85% (geen SNR, weet niet meer wat dit was).
BER heb ik niet.  Dus nu is mijn vraag of dit ook voor de DM800 opgaat, want dan zou ik ja in principe niets mogen ontvangen, of zeer slecht!


arjanhs

Quote from: eislon on July 11, 2008, 08:50:51 AM
Hmm ik heb een hele lage SNR zeg maar onder de 30% sommigen onder de 19%.

Dit wel op mijn DM800 HD te verstaan,  terwijl de DM7000S een signaal had van 85% (geen SNR, weet niet meer wat dit was).
BER heb ik niet.  Dus nu is mijn vraag of dit ook voor de DM800 opgaat, want dan zou ik ja in principe niets mogen ontvangen, of zeer slecht!



Nee, dat denk ik niet, heb al meer dingen gelezen dat deze instellingen wat zijn aangepast, en zolang je geen BER hebt, en wel beeld is het toch goed :-)

eislon

Quote from: arjanhs on July 11, 2008, 11:31:18 AM
Nee, dat denk ik niet, heb al meer dingen gelezen dat deze instellingen wat zijn aangepast, en zolang je geen BER hebt, en wel beeld is het toch goed :-)

Beeld is goed, maar is wel verwarend als je wel AGC op 99% hebt en SNR maar rond de 20% a 25%.
maar goed beeld is er.

arjanhs

Quote from: eislon on July 12, 2008, 07:56:43 AM
Beeld is goed, maar is wel verwarend als je wel AGC op 99% hebt en SNR maar rond de 20% a 25%.
maar goed beeld is er.

Misschien moet de post wat aangepast worden, of een opsplitsing naar een nieuwe post met daarin de juiste waardes voor een DM800?

eislon

Quote from: arjanhs on July 14, 2008, 10:58:21 AM
Misschien moet de post wat aangepast worden, of een opsplitsing naar een nieuwe post met daarin de juiste waardes voor een DM800?

Lijkt me een slim idee. Ik neem aan dat jij dit regeld!

riffii

Als ik een snr van max 45 ontvang kan ik hiermee goed kanalen ontvangen?

ahendriks

SNR van 45 is voor normaal te weinig (althans voor mijn ontvanger, voor een andere type ontvanger zou dit anders kunnen zijn). Mijn DM7000 geeft pas beeld vanaf 65%. Normaal zit mijn SNR tussen de 80 en 90 procent.
Wellicht dat hier je problemen ook vandaan komen... Dat je schotel wellicht verschoven is door de wind bij een onweersbui de afgelopen dagen???? Opnieuw afstellen lijkt me.
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on July 30, 2008, 10:17:07 AM
SNR van 45 is voor normaal te weinig (althans voor mijn ontvanger, voor een andere type ontvanger zou dit anders kunnen zijn). Mijn DM7000 geeft pas beeld vanaf 65%. Normaal zit mijn SNR tussen de 80 en 90 procent.
Wellicht dat hier je problemen ook vandaan komen... Dat je schotel wellicht verschoven is door de wind bij een onweersbui de afgelopen dagen???? Opnieuw afstellen lijkt me.

Mijn DM7000S zit tussen de 80 en 90%.
Mijn DM800 tussen 15 en 25%.... fout in de image ;-)

ahendriks

Psies... fout in de image... zal in een volgende release dan ook wel opgelost zijn (neem ik aan).

Bij een DM6520 met gemini 4.40 lijkt mij een SNR van 45% gewoon te laag...
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on July 31, 2008, 10:32:38 AM
Psies... fout in de image... zal in een volgende release dan ook wel opgelost zijn (neem ik aan).

Bij een DM6520 met gemini 4.40 lijkt mij een SNR van 45% gewoon te laag...

Ben net een nieuwe image voor de DM800 aan het installeren, nu ff zenders zoeken en dan es kijken of dit foutje eruit gehaald is.

ahendriks

laat maar horen als je iets weet...
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on August 04, 2008, 09:30:05 AM
laat maar horen als je iets weet...

Bij deze het antwoord:  Helaas niet..  en begin me ook een klein beetje aan Gemini te ergeren.
Vooral omdat ze niet alles goed krijgen... soms heb ik zo een rare storing....  blokjes en soms even hangen... dacht dat dit ook opgelost was maar helaas... vervolg komt nog.

ahendriks

Hmmm... een DM800 is dus nog niet alles op dit moment... zal 'k dan toch maar voor de DM600 gaan... daar zijn de kinderziektes wel uit neem ik aan...
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on August 05, 2008, 09:30:51 AM
Hmmm... een DM800 is dus nog niet alles op dit moment... zal 'k dan toch maar voor de DM600 gaan... daar zijn de kinderziektes wel uit neem ik aan...

Ja ik wou dat het ook anders was, maar Gemini valt me voor de dm800 inderdaad tegen.
Bij de orginele flash image werkt alles wel goed, maar dan kan ik helaas mijn CD kaart niet aanspreken.
De HD kwaliteit van de DM800 vindt ik wel perfect moet ik zeggen.

Ik zat ook voor de keuze dm600 of dm800 maar kocht een 800 alleen al om HD.... maar ja....

ahendriks

Ik ben er echter 100% 99% zeker van dat gemini verbeterd wordt en dat over hooguit een jaar er een goede, stabiele image bestaat...

'k heb toch nog geen full HD tv (wel een hd ready op de slaapkamer, maar die is maar 26" dus dan heb je ook niet zoveel aan HD)
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on August 06, 2008, 10:59:58 AM
Ik ben er echter 100% 99% zeker van dat gemini verbeterd wordt en dat over hooguit een jaar er een goede, stabiele image bestaat...

'k heb toch nog geen full HD tv (wel een hd ready op de slaapkamer, maar die is maar 26" dus dan heb je ook niet zoveel aan HD)

Oh daar ben ik ook zeker van, echter had ik in de nieuwe image toch al verbeteringen verwacht omtrendt het signaal.
Maar goed ff geduld hebben.

PS: De dm600 is ook een stuk goedkoper. :ph34r:

ahendriks

Och... een stuk goedkoper... 429-259=170 euro verschil.... is wel veel.. maar dan heb je wel HD...

'k heb ondertussen wel de beslissing genomen dat het een DM600 wordt... nu nog bestellen... (de bijbehorende 2.5" HDD heb ik wel al besteld)

Verder zit ik er aan te denken om een Technisat Multitenne TWIN aan te schaffen (zie https://www.cardwriter.nl/nl/pd1162927431.htm?categoryId=63 )
Zodat ik ook daadwerkelijk op 2 plekken ontvangst heb... dual LNB's aanschaffen is ook prijzig... en dit systeempje schijnt gewoon errug goed te zijn (ondanks dat hij slechts 45cm doorsnede heeft)...
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on August 07, 2008, 02:00:13 PM
Och... een stuk goedkoper... 429-259=170 euro verschil.... is wel veel.. maar dan heb je wel HD...

'k heb ondertussen wel de beslissing genomen dat het een DM600 wordt... nu nog bestellen... (de bijbehorende 2.5" HDD heb ik wel al besteld)

Verder zit ik er aan te denken om een Technisat Multitenne TWIN aan te schaffen (zie https://www.cardwriter.nl/nl/pd1162927431.htm?categoryId=63 )
Zodat ik ook daadwerkelijk op 2 plekken ontvangst heb... dual LNB's aanschaffen is ook prijzig... en dit systeempje schijnt gewoon errug goed te zijn (ondanks dat hij slechts 45cm doorsnede heeft)...

Ja de dm600 werkt ook goed, ik zat ook aan een technisat te denken, maar ben toch op de vele opmerkingen van te klein gevallen en toen voor een visiosat quadra g4 uitgekomen.

ahendriks

August 08, 2008, 08:54:24 AM #19 Last Edit: August 08, 2008, 09:04:31 AM by ahendriks
Heb je op dit visiosat voor ontvangst op meerder locaties (evt slaapkamer) dan ook een switch (evt de visiosat VNEG3-G4, zie http://www.visiosat.com/images/products/ficheprodvneg2-g4_gb.pdf )???

Ik neem aan dat de quadra in deze zin betekend dat er quadro lnb's bij worden geleverd (dus die lnb's met 4 uitgangen voor hoog laag vert. en horiz.)?

Ik twijfel ook bij de technisat multitenne... ook puur vanwege de grootte (45cm)... mijn bronnen geven echter aan dat hun ontvangst perfect is, ondanks de grootte (gisteren ook gezien... hij had een SNR van 92% op een DM7020.... best goed dus) Ook bij slecht weer had hij nooit problemen... (zegt ie)
Grt,
Alex