• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

dm 800 sinds een paar weken geen beeld

Started by maasman, October 20, 2009, 08:36:00 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maasman

hoi ik heb een dm 800 altijd goed draaiend gehad.

sinds een paar weken heb ik geen beeld meer op disc hd en ng hd zender

moet ik een instelling anders doen ??????

arjanhs

Heb je nog wel ontvangst, maw hoe staat je SNR, geeft deze aan dat er nog een singaal wordt ontvangen, heb je nog wel beeld op bijvoorbeeld BVN?

maasman

ik heb voor de rest prima ontvangst  cd draaid prima de belg ook duitsland en engeland ook  alleen cd doet raar met zijn thema pakketten, heb ook al mijn zenderlijst vernieuwd.

arjanhs

Het thema pakket van CD zit op 23.5, kun je hier ook overige zenders op ontvangen die FTA zijn?

maasman

ik heb wel ontvangs volgens mijn snr  op 23.5 maar nergens beeld

maasman

kijk net in mijn menu 23.5 staat niet gelockt, maar als ik zap ontvangt hij wel maar heb geen beeld.

arjanhs

Als hij niet gelockt is, is de kans groot dat het singaal niet sterk genoeg is en dus geen beeld geeft, kan het zijn dat de gebruikte lnb verschoven of stuk is. Kun je zeggen wat je gemiddelde SNR waarde is op 23.5?

maasman


arjanhs

Voor het krijgen van beeld is het wel nodig dat hij gelockt is, heb je een FTA kanaal op 23.5 geprobeerd?

maasman

het stomme is wel ned3 hd

ik zal even vertellen hoe mijn multitenne staat (technisat)

01= astra 19.2                         10.30 db
02= hotbird 13.0                         5.9 db
03= astra 23.5                             0    db
04= stra 28.2                              10.2 db




arjanhs

Zou je de SNR waardes er ook bij kunnen plaatsen.

maasman

01= astra 19.2                         10.30 db    79%
02= hotbird 13.0                         5.9 db     36%
03= astra 23.5                             0    db      0%
04= stra 28.2                              10.2 db     63 %

ahendriks

October 23, 2009, 10:01:36 AM #12 Last Edit: October 23, 2009, 10:03:42 AM by ahendriks
Duidelijk... je multitenne staat niet goed uitgericht... Met een SNR van 0% krijg je geen beeld... 'k geloof dat je minimaal rond de 65% moet hebben om beeld te krijgen.

Als het goed is heb je dus ook geen beels op hotbird en astra 2 (hoewel astra 2 wellicht op sommige zenders wel goed is)...

Waar bepaal je die aantallen 'db' die je opsomt? De SNR geeft je dreambox weer, maar de 'db' volgens mij niet...

'k heb zelf overigens ook een (dual) multitenne... Bij mij heeft Astra 1 een SNR van 92%, hotbird is het laagste met 72% (kan beter door beter uit te richten, maar ik ben tevreden)...

Uitrichten is helemaal niet moeilijk... Als je er maar voor zorgt dat de multitenne *precies* waterpas hangt (da's het moeilijkste). Als hij 100% waterpas hangt kan je hem uitrichten op astra 1 en heb je automatisch ook beeld op alle andere satelieten... (da's het voordeel van de multitenne, lekker makkelijk)
Grt,
Alex

maasman

October 23, 2009, 07:33:18 PM #13 Last Edit: October 23, 2009, 07:36:42 PM by maasman
mijn db haal ik mijn mijn menu instellingen zenders zoeken dan signaal zoeker   (dm800)


zou je me toch even willen uitleggen wat je met waterpas bedoelt met de schotel  wat moet er waterpas staan??

ben vanochtend nog even 2 uurtjes bezig geweest en nu heb ik bij hotbird 0% en bij 23.5 0% maar om het voor mij nog moeilijker te maken doen mijn hd zenders het nu weer wel van cd
maar nu alles weer niet op de hotbird.

sorry voor al de vragen maar ik ben het nog aan het leren

ahendriks

beide 0% ? Vreemd dat de HD zenders het dan wel doen...

Jouw probleem lijkt echt het waterpas zijn van de schotel te zijn (ene sateliet wel, andere niet en als je verschuift is het ontvangst andersom)..
De muurbeugel moet verticaal en horizontaal waterpas (meten dus!) aan de muur bevestigd zijn. Daarnaast moeten de schroeven (2 stuks) waarmee de schotel vast zit aan de muurbeugel zodanig geplaatst zijn dat ze elkaar opheffen qua schuindrukken. (bovenste aan de voorkant, onderste aan de onderkant werkt bij mij thuis). Hierdoor blijft hij recht hangen.

Elke milimeter afwijking heeft grote gevolgen... Het is een nauwkeurig werkje, maar als alles eenmaal waterpas hangt is het uitrichten een eitje (zender op BVN op 19,2 oost zetten en draaien tot je beeld hebt)...
Grt,
Alex

maasman

nou hehe ..

met de waterpas in de weer en jawel alleen nog een 0% (23.5)bij mij instellingen maar wel weer overal  beeld gelukkig...

ook de hd.

dus niet meer aanzitten en laten zo.

bedankt

ahendriks

Mooi dat het nu werkt!

Blijft vreemd dat je op 23,5 een SNR van 0% hebt en wel beeld op de zenders op deze positie... Wat voor SNR geeft hij aan als je op die zender staat dan? 0% lijkt mij onmogelijk

Grt,
Alex

maasman

als hij op de zender staat zit ik op 66%
als ik in mijn menu kijk om zenders tezoeken daarna om mijn schotel te richten  0% ik snap het ook niet maar heb beeld op de hd zenders

arjanhs


ahendriks

Waarschijnlijk zit je gewoon op de verkeerde frequentie te kijken dan... Op de frequentie waar je kijkt is 0% ontvangst, maar op de frequentie waar de zenders zitten is wel ontvangst...

Ik kijk ook vaak niet in het signaalmeting scherm maar wel op de pop-up die ik krijg als ik van zender wissel. Daar staat (afhankelijk van je skin + skin instellingen) de SNR van die ene zender dan (en de AGC en BER)... wel wat klein, maar wel leesbaar.

Voor het uitrichten is echter het signaal meting scherm wel handig... daarom is het verstandig om op dit signaal meting scherm ook een frequentie in te stellen waar ontvangst op zit... vaak zitten deze in de 12.000 range... de default frequentie wordt niet vaak gebruikt (neem dat maar met een korreltje zout... tuurlijk wordt hij wel gebruikt, maar minder vaak; vandaar de andere frequentie)...
Grt,
Alex