• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

De juiste decorder - pvr kiezen voor wat ik wil…

Started by Barten, March 11, 2009, 09:18:40 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Barten

Hoi all, ik ben hier een newbie en sta op punt over te schakelen naar satelliet-tv. En ik wil even polsen naar de ervaring van bestaande satellietgebruikers. Ik heb links en rechts wat rond gesurft, en wil bvb graag kunnen opnemen van één zender en tegelijkertijd kijken naar een andere zender. Ik heb begrepen dat je daarvoor dus sowieso een decorder-pvr moet nemen met min. 2 tuners (en dat je bij sommige decorders ook meerdere programma's tegelijk zou kunnen opnemen??)
Ik moet verder uitkijken naar een decorder met ethernet-poort (gemakkelijk voor upgrades ed. denk ik, of om te benaderen via mijn pc) en ik vermoed ook best met USB-2 aansluiting om eventueel nog externe harde schijf aan te sluiten om op te nemen?
Bovendien moet ik vlekkeloos met TV Vlaanderen kunnen werken, vlot kunnen programmeren (timeshifting) om op te nemen, zuivere audio en video bekomen (ook bij moeilijker weersomstandigheden), gebruiksvriendelijk zijn.... zoals ik reeds vermelde, heb van satelliet-tv nog helemaal geen kaas gegeten, maar kan ik redelijk overweg met pc's... dus weet eigenlijk niet wat me te wachten staat, maar wil graag kwaliteit in huis halen en denk daarom aan één van volgende toestellen:
- Technomate TM9100 Super
- Technomate TM-6900 HD COMBO Super
- Dreambox DM 800 HD PVR
- Topfield TF 7710 HDPVR 320GB
Of is er nog een ander toestel dat echt goed aan die voorwaarden voldoet?
Wat kan ik nu eigenlijk best gaan nemen en om welke reden voor degene die reeds ervaring heeft met één van deze toestellen? Want uiteindelijk is de juiste decorder kiezen wellicht één van de belangrijkste zaken in het 'satelliet-tv-gebeuren'....
thnkssss voor de goeie raad

arjanhs

De enige waar ik momenteel ervaring mee heb is de DreamBox, het model dat je hebt uigezocht heeft bij mijn weten een enkele tuner, dus kijken en gelijk opnemen gaat hiermee niet lukken, mocht je geen eisen voor HDTV hebben, dan zou je kunnen kijken naar het 7025 model, is HDTV wel een eis, dan kom je op de 8000 uit.

Voordeel van de DreamBox is dat er Linux op draait, en dat je er dus alternatieve images op kunt draaien met daarin verschillende extra mogelijkheden, zoals het afspelen van YouTube streams, maar ook de mogelijkheid voor het gebruiken van een software matige decoder, doordat deze software matig is, kun je deze eenvoudig updaten als er bijvoorbeeld een nieuwe codering gebruikt wordt. Maar ook software matige keys zijn hierin mogelijk, dit zijn sleutels om verschillende buitenlandse zenders zichtbaar te maken.

Van de overige modellen weet ik niet wat de specs zijn, wellicht dat iemand anders je daaar een antwoord op kan geven.

ahendriks

Als geld geen probleem is dan zou ik idd voor de DM8000 (acht duizend!) gaan... Dan heb je HD èn een twin tuner.
Wil je HD, dan heb je twee mogelijkheden wat de dreambox betreft. De 800 of 8000... De eerste heeft een single tuner, de tweede een twin tuner.
Vindt je HD niet belangrijk, dan kan je voor de DM7025 gaan voor een twin tuner model. Voor een single tuner model heb je de DM500, DM600, DM7000 en de DM7020... persoonlijk ga ik dan voor de DM600... (deze heb ik zelf ook)
HD of geen HD (SD dus) scheelt behoorlijk in de prijs. Een HD tuner kost grofweg het dubbele van een SD tuner.


Aangezien je redelijk met PC's overweg kan is een HTPC misschien ook nog een optie voor je... Als je een HTPC inricht met MythTV (mythbuntu bijvoorbeeld om het makkelijk te maken) dan kan je er zelf tuner(s) in plaatsen... een goede tuner hiervoor schijnt de 'floppy dtv' te zijn...
Kostprijs van een HDTV HTPC is lager dan de kostprijs van een HDTV dreambox. De leercurve is echter wel hoger. De mogelijkheden zijn echter ook groter dan...
Een nadeel van een HTPC is het stroomverbruik.... een PC met intel architectuur gebruikt nu eenmaal meer stroom dan een dreambox... Zelfs een ATOM systeempje... (neemt niet weg dat mijn inziens de HTPC's de toekomst zijn... Zeker voor de hobyisten)...
Grt,
Alex