• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

OpenSolaris 2008.05

Started by arjanhs, May 05, 2008, 02:32:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

May 05, 2008, 02:32:16 PM Last Edit: May 05, 2008, 02:34:19 PM by arjanhs
Sun heeft de eerste finalversie van Opensolaris beschikbaar gesteld. Het gaat om versie 2008.05, die door te klikken op deze link als iso-bestand gedownload kan worden. Opensolaris is voorzien van Gnome, Firefox, Thunderbird, Openoffice.org, PHP en Mysql. Verder is het besturingssysteem uitgerust met Dtrace voor de monitoring van performance, ZFS als standaardbestandssysteem en Virtualbox als virtualisatieprogramma. Ten slotte kan versie 2008.05 vanaf een live-cd geboot worden, waarbij ook de mogelijkheid bestaat om Opensolaris te installeren. Meer informatie over de nieuwe Opensolaris kan in dit nieuwsbericht worden gelezen.



Download   http://dlc.sun.com/osol/opensolaris/2008/05/os200805.iso

eislon

Ik heb de previews van OpenSolaris, project indiana al geinstalleerd gehad, het ziet er gewoon goed uit, alleen het installeren van pakketten moet je ff doorhebben... ben nu de nieuwe release aan het downloaden en die ff installeren.

arjanhs

Quote from: eislon on May 06, 2008, 08:58:39 AM
Ik heb de previews van OpenSolaris, project indiana al geinstalleerd gehad, het ziet er gewoon goed uit, alleen het installeren van pakketten moet je ff doorhebben... ben nu de nieuwe release aan het downloaden en die ff installeren.

Ik heb hem inmiddels draaien, en wil kijken of VirtualBox goed performt, misschien ga ik dan wel over naar opensolaris, met name het bestands systeem moet heel goed zijn.

eislon

Quote from: arjanhs on May 06, 2008, 09:18:35 AM
Ik heb hem inmiddels draaien, en wil kijken of VirtualBox goed performt, misschien ga ik dan wel over naar opensolaris, met name het bestands systeem moet heel goed zijn.

Ja ZFS is erg goed en wel een gaaf FS.
Virtualbox heb ik nog niet onder opensolaris geprobeerd, misschien werkt ie wel goed, is nu natuurlijk ook van sun dus ja, maak het dan beter voor opensolaris dan linux en windows.

heb de officiele versie van opensolaris binnen, nu nog een keer installeren.

arjanhs

Quote from: eislon on May 07, 2008, 07:04:28 AM
Ja ZFS is erg goed en wel een gaaf FS.
Virtualbox heb ik nog niet onder opensolaris geprobeerd, misschien werkt ie wel goed, is nu natuurlijk ook van sun dus ja, maak het dan beter voor opensolaris dan linux en windows.

heb de officiele versie van opensolaris binnen, nu nog een keer installeren.

Nou hij draait hier, en ook Virtualbox, alleen nog onder VMware :-)

Zat nog te twijfelen om mijn hele systeem onder solaris te draaien, tot ik wat verdere reviews had gelezen, bijvoorbeeld Samba is heel lastig te configureren, denk dat ik het toch nog maar even bij Ubuntu hou :-)

eislon

Quote from: arjanhs on May 07, 2008, 03:35:37 PM
Nou hij draait hier, en ook Virtualbox, alleen nog onder VMware :-)

Zat nog te twijfelen om mijn hele systeem onder solaris te draaien, tot ik wat verdere reviews had gelezen, bijvoorbeeld Samba is heel lastig te configureren, denk dat ik het toch nog maar even bij Ubuntu hou :-)


hehe gaaf man, en jij hebt tijd genoeg heb ik door hehe...
Samba is voor zover ik weet gewoon samba en dus op de normale manier te configureren.
Maar jij als gnome freak moet het toch leuk vinden dat je dit via gnome kan instellen?
zelfs een verbinding via ssh op grafische manier werkt goed  met opensolaris....
ik zal het ook eens gaan installeren. als er tijd is  :rolleyes:

arjanhs

Samba is niet te configureren op de normale manier, er moet een hele procedure worden afgewerkt, en ik doe het liever niet via Gnome, maar via de CLI, daaar leer ik weer meer van, is ook goed voor de voorbereiding van mijn VCDX certificering.