• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

DreamBoxEdit-IHAD Edition 4.x.x.x

Started by arjanhs, October 25, 2010, 09:33:06 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ahendriks

January 13, 2011, 10:51:38 AM #20 Last Edit: January 14, 2011, 08:19:58 AM by ahendriks
Of zelf een PC'tje neerzetten (voor nog geen 100 euro samen te stellen) met freenas erop (op USB stick).
Ik heb ik zelf zo gedaan en werkt perfect... ('k heb er twee 1,5TB schijven in die in software raid mode 1 draaien).
Doordat ik freenas/een pc gebruik heb ik de mogelijkheid om er nog schijven bij te plaatsen... probeer dat maar eens met een synology...
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on January 13, 2011, 10:51:38 AM
Of zelf een PC'tje neerzetten (voor nog geen 100 euro samen te stellen) met freenas erop (op USB stick).
Ik heb ik zelf zo gedaan en werkt perfect... ('k heb er twee 1,5TB schijven in die in software raid mode 1 draaien).
Doordat ik freenas/een pc gebruik heb ik de mogelijkheid om er nog schijven bij te plaatsen... probeer dat maar eens met je synology...

Ja dat is ook weer waar, wat voor een processor heb je erin?  Dit is natuurlijk ideaal voor een intel atom cpu!

ahendriks

idd, een atom... zo'n alles in 1 moederbordje van asrock. Ik geloof dat ik deze voor 45 euro heb gekocht toendertijd... kastje erbij incl voeding voor 30 euro, een fan en nog wat geheugen... preciese prijs weet ik niet meer maar lag rond de honderd euro... de schijven daarintegen waren wel duur ;-)

Mocht je dit overigens doen; ik raad nu aan om een kast exclusief voeding te kopen. De voeding koop je dan los en dan koop je een 80plus (hoog rendement) voeding... dit scheelt in de stroomverbruik...
Grt,
Alex

arjanhs

Quote from: ahendriks on January 14, 2011, 08:29:33 AM
idd, een atom... zo'n alles in 1 moederbordje van asrock. Ik geloof dat ik deze voor 45 euro heb gekocht toendertijd... kastje erbij incl voeding voor 30 euro, een fan en nog wat geheugen... preciese prijs weet ik niet meer maar lag rond de honderd euro... de schijven daarintegen waren wel duur ;-)

Mocht je dit overigens doen; ik raad nu aan om een kast exclusief voeding te kopen. De voeding koop je dan los en dan koop je een 80plus (hoog rendement) voeding... dit scheelt in de stroomverbruik...

Maar toch blijft het stroom verbruik van zo'n systeem hoger dan als je een NAS aanschaft die hiervoor speciaal is gefabriceerd. Stroom verbruik blijft voor dit soort apparatuur een probleem.

ahendriks

Helemaal mee eens... geen spelt tussen te krijgen.

Mijn NAS gebruikt iets van 45 watt continu... een synology iets van 30 watt continu...
Dit is inderdaad het probleem met de atom, hij is wel energie zuinig (de processor, die gebruikt maar iets van 5 watt), maar de overige componenten op het moederbord zijn energie slurpers...
Grt,
Alex

eislon

ja helaas ben je wel van de andere componenten afhankelijk.
Ik heb echter een msi wind gekocht (zonder dvd) die ook rond de 30 watt gebruikt.
Op deze machine draait nu dan al tijden proxmox als virtualisatie en de cpu belasting (als ik kijk) is 0%! 
Da's op zich wel heel erg fijn.... okee nu gebruik ik alleen linux vm(s)  !!

arjanhs

Quote from: eislon on January 14, 2011, 08:36:31 PM
ja helaas ben je wel van de andere componenten afhankelijk.
Ik heb echter een msi wind gekocht (zonder dvd) die ook rond de 30 watt gebruikt.
Op deze machine draait nu dan al tijden proxmox als virtualisatie en de cpu belasting (als ik kijk) is 0%! 
Da's op zich wel heel erg fijn.... okee nu gebruik ik alleen linux vm(s)  !!

Heb je er al eens een verbruiks meter tussen geplaatst om te zien wat hij nu echt gebruikt?

eislon

Quote from: arjanhs on January 15, 2011, 03:24:35 PM
Heb je er al eens een verbruiks meter tussen geplaatst om te zien wat hij nu echt gebruikt?

tja ik heb wel zo'n ding, maar nog nooit echt gekeken... is wel een keer handig..

ahendriks

heb ik wel gedaan... en zo kwam ik bij de door mij genoemde waarden...
Grt,
Alex

eislon

Quote from: ahendriks on January 17, 2011, 01:08:16 PM
heb ik wel gedaan... en zo kwam ik bij de door mij genoemde waarden...

ik zal zeker een keer gaan kijken... ben nu druk met mijn WeTab ;-)

arjanhs

Quote from: eislon on January 17, 2011, 06:39:39 PM
ik zal zeker een keer gaan kijken... ben nu druk met mijn WeTab ;-)

OK, nu worden we nieuwsgierig, wat is een WeTab ?

ahendriks

January 18, 2011, 09:29:02 AM #31 Last Edit: January 18, 2011, 12:14:21 PM by ahendriks
Quote from: arjanhs on January 18, 2011, 07:58:29 AM
OK, nu worden we nieuwsgierig, wat is een WeTab ?
zie http://tinyurl.com/39logxh

duidelijk...
leuk dingetje...

[edit]
euh... ik kom terug op m'n woorden, geen leuk dingetje: http://tinyurl.com/4ndla8h
[/edit]
Grt,
Alex

arjanhs

Het blijft om te zien wel een leuk dingetje, alleen geeft hij misschien wat problemen :-)

eislon

Quote from: ahendriks on January 18, 2011, 09:29:02 AM
zie http://tinyurl.com/39logxh

duidelijk...
leuk dingetje...

[edit]
euh... ik kom terug op m'n woorden, geen leuk dingetje: http://tinyurl.com/4ndla8h
[/edit]

Je moet natuurlijk niet alles geloven wat je leest he ;-)

eislon

Quote from: arjanhs on January 18, 2011, 02:32:13 PM
Het blijft om te zien wel een leuk dingetje, alleen geeft hij misschien wat problemen :-)

Problemen zijn om verholpen te worden, het is tenminste open en de zo genaamde problemen heb ik niet... dus ja zeg het maar, het is een mening.
Tuurlijk is het nog niet perfect, maar voor mij geen iPad... zo gesloten als wat en echt ff een ander OS installeren is er niet bij :-D

En GPS en 3G werken wel erg goed moet ik zeggen... nu geef ik toe dat dit apparaat misschien niet voor jan en alleman is.... nog niet, maar goed zo iemand ben ik ook niet ;-)

arjanhs

Quote from: eislon on January 18, 2011, 07:06:25 PM
Problemen zijn om verholpen te worden, het is tenminste open en de zo genaamde problemen heb ik niet... dus ja zeg het maar, het is een mening.
Tuurlijk is het nog niet perfect, maar voor mij geen iPad... zo gesloten als wat en echt ff een ander OS installeren is er niet bij :-D

En GPS en 3G werken wel erg goed moet ik zeggen... nu geef ik toe dat dit apparaat misschien niet voor jan en alleman is.... nog niet, maar goed zo iemand ben ik ook niet ;-)

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, en of er bijvoorbeeld ook bijvoorbeeld linux packages op geplaatst kunnen worden, dat kan het platform wel interessant maken.

eislon

Quote from: arjanhs on January 18, 2011, 09:18:18 PM
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, en of er bijvoorbeeld ook bijvoorbeeld linux packages op geplaatst kunnen worden, dat kan het platform wel interessant maken.

Yep, linux pakketten kunnen geinstalleerd worden, in principe the rpm packages!

arjanhs

Quote from: eislon on January 19, 2011, 06:33:44 AM
Yep, linux pakketten kunnen geinstalleerd worden, in principe the rpm packages!

Is misschien wel een bruikbaar alternatief voor de iPad, ben wel benieuwd naar het gebruiksgemak van het apparaat.

ahendriks

Zo, weer bijgewerkt... versie 4.1.0.1 er op gezet. Tevens het changelog bijgewerkt van de laatste paar versies...
Grt,
Alex