• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Mono 1.2 brengt Windows Forms naar Linux en Mac OS X

Started by Wimpie, November 16, 2006, 06:58:26 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wimpie

Novell heeft vandaag versie 1.2 van Mono uitgebracht. Deze nieuwe release van de opensource-implementatie van het .Net-framework voegt compatibiliteit toe voor technologiƫen uit de 2.0-versie van het .Net-platform. De belangrijkste toevoeging in deze release van Mono is ondersteuning voor een volledig in C#-geprogrammeerde implementatie van Windows Forms, waardoor het makkelijker zal worden om desktopapplicaties te porteren van het Windows-platform naar Mono.



FormsDe virtual machine van Mono is aanzienlijk verbeterd, waardoor het geheugengebruik minder is en de snelheid is verbeterd. Ook de ondersteuning voor het runnen van Java-programma's is verbeterd. Ondersteuning voor Java was al aanwezig in eerdere versies van Mono, waardoor het onder andere mogelijk is om vanuit Java-programma's de classenbibliotheek van Mono te benaderen. Naast Windows Forms ondersteunt Mono 1.2 ook andere onderdelen van .Net 2.0. Volgens Miguel de Icaza, de oorspronkelijke auteur van Mono, is het developmentframework inmiddels dermate compleet dat het geschikt is om bedrijfskritische applicaties die voor het .Net-framework zijn geschreven te porteren naar Mono. 'De prestaties van ADO en ASP.Net zijn de laatste tijd flink verbeterd', aldus De Icaza. 'Samen met ontwikkeltools, documentatie, debuggers en profiles is het nu een meer afgerond project dan voorheen'.

Microsoft heeft zelf onlangs versie 3.0 van het .Net-framework uitgebracht. Novell stelt echter dat de meeste .Net-applicaties voornamelijk gebruik maken van 1.0-onderdelen van .Net, waardoor het geen groot probleem is dat Mono nu nog niet eens .Net 2.0 volledig beheerst. Novell en Microsoft maakten vorige week nog een overeenkomst bekend waarbij beide bedrijven patenten uitwisselen en Microsoft ruim 300 miljoen dollar aan Novell betaalt voor patenten. De patentovereenkomst die beiden bedrijven sloten had ook betrekking op Mono, maar Novell blijft benadrukken dat Mono momenteel geen patenten van Microsoft schendt. Mono is inmiddels beschikbaar voor diverse platformen. Naast Linux is er ook een versie van Mono voor Mac OS X waarbij ook een widget-toolkit beschikbaar is die gebruikmaakt van de native widgets van Mac OS X.

BRON: Tweakers

eislon

Ja ik ben ook wel eens bezig geweest met mono, lijkt me opzich wel goed dat je met meerdere OSsen kunt uitwisselen.
Maar ja kost me nog te veel tijd om iets goeds te bouwen.

arjanhs

Ik heb geen ontwikkelings ervaring, dus kan er niet over oordeelen.

eislon

Mono is een gratis .net programmeer omgeving. geinitieerd door Novell (onze grote vrienden )

arjanhs

Quote from: eislon on January 27, 2007, 06:42:26 PM
Mono is een gratis .net programmeer omgeving. geinitieerd door Novell (onze grote vrienden )

Ik wist wat het was, heb alleen geen ervaring om er wat mee te doen :-)

eislon

Quote from: arjanhs on January 29, 2007, 07:30:47 AM
Ik wist wat het was, heb alleen geen ervaring om er wat mee te doen :-)

Nou ik ben er wel eens mee aan het stoeien geweest en wou er toen een soort cursus voor schrijven, dus mijn vorderingen, maar ja is er niet van gekomen, kost zoveel tijd joh.

arjanhs

Quote from: eislon on January 29, 2007, 08:37:07 PM
Nou ik ben er wel eens mee aan het stoeien geweest en wou er toen een soort cursus voor schrijven, dus mijn vorderingen, maar ja is er niet van gekomen, kost zoveel tijd joh.

OK, ik geef het toe, vind het ook niet intressant genoeg.

eislon

Quote from: arjanhs on January 30, 2007, 01:35:58 PM
OK, ik geef het toe, vind het ook niet intressant genoeg.

En wees eerlijk er zijn al zoveel mensen aan het programmeren, wat moeten wij dan nog doen?

arjanhs

Quote from: eislon on January 30, 2007, 08:01:34 PM
En wees eerlijk er zijn al zoveel mensen aan het programmeren, wat moeten wij dan nog doen?

Inderdaad, daarom laat ik het daar maar mooi bij, ben wel al wat met perl bezig geweest, doordat het ook gebruikt wordt in VMware omgevingen, en wil graag nog wat met VBS kunnen, en verder vind ik het wel goed.