• Welcome to Advance DreamBox Forum. Please login or sign up.
 

Een MacBook Air op zonlicht

Started by arjanhs, September 21, 2011, 12:16:54 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arjanhs

September 21, 2011, 12:16:54 PM Last Edit: September 21, 2011, 12:22:24 PM by arjanhs
Als het aan Intel ligt, draait een MacBook Air over twee jaar 24 uur lang op een enkele batterijlading, en herlaadt hij zichzelf met zonne-energie.

Je zou het zomaar gemist kunnen hebben: temidden van het mediageweld rond Windows 8, de iPad en de aanstaande lancering van de iPhone 5, kwam Intel met heel interessant en futuristisch nieuws. Dankzij hun nieuwe " Haswell" chip hebben we een MacBook Air in het vooruitzicht die 24 uur voort kan met een enkele batterijlading. Plotseling wordt zonne-energie een reële stroombron voor computers.

Dit korte filmpje laat zien waar het over gaat:

http://www.youtube.com/v/7exexSXnJNc?version=3&hl=en_US&hd=1

Het zal zeker nog tot 2013 duren voordat we Haswell mogen verwelkomen, maar de techniek is zeer veelbelovend, vooral als Intel een manier kan verzinnen om het toe te passen op servers.

In 2010 trok Google continu 260 megawatt aan energie om zijn servers in de lucht te houden. Denk je eens in: het internet (niet alleen de machines van de eindgebruikers, maar ook de servers die ertussen staan) verbruikt naar schatting zo'n 5 à 6 procent van de totale wereldwijde energieproductie.

Als je een manier verzint om zonne-energie efficiënt te gebruiken, zou je zomaar een enorme hap uit het totale energieverbruik kunnen nemen. In een moeite door zou je een revolutie teweegbrengen in de consumentenelektronica (Apple heeft daar nog hele leuke patenten voor liggen). Maar terzake:

Haswell: bijna buitenaards

Intel onthulde zijn Haswell-technologie officieel tijdens het Intel Developers Forum (IDF), vorige week in San Francisco. We hebben het over 3D transistorchips van 22 nanometer die extreem weinig stroom verbruiken - zo'n 95 procent minder dan de huidige computerchips.

Zulk laag stroomverbruik biedt kansen voor zonne-energie, en Intel weet het. Het demonstreerde zelfs een Windows-pc op Haswell-basis die draaide op een zonnecel die op zijn beurt genoeg had aan het licht van een enkele gloeilamp. Pure science fiction...



Haswell is ontworpen als opvolger van de huidige chip-families die je in Macs aantreft. Je hoeft niet lang na te denken om te beseffen dat deze nieuwe processortechnologie de levensstijl van de Mac-gebruiker dramatisch kan verbeteren. Stel je voor: je MacBook Air of Pro of zelfs je gewone MacBook die 24 uur kan blijven werken op een enkele batterijlading, die tien dagen lang standby kan blijven staan, en die zelfs zichzelf zou kunnen opladen met niet meer dan het licht in je kamer of kantoor.

Dit moet toch ook voor andere mensen interessant zijn: een Mac of een pc die nagenoeg altijd klaar is voor gebruik, die geen noemenswaardige bijdrage levert aan de energierekening, en die ook nog eens lichter, sneller en beter presteert dan wat je op dit moment gebruikt. Het lijkt wel magie (als het ooit zover komt).

De nu aangekondigde functionaliteit klinkt behoorlijk goed: tot acht processorkernen, elk met 1MB L2 cache en tot 32MB L3 cache, en alles uitgerust met een "14-stage instruction pipeline". Ik mag dan misschien niet meer helemaal op de hoogte zijn van de allerlaatste technische ontwikkelingen, maar die beschrijving geeft mij toch het idee dat Macs met zo'n processor zelfs de allerbeste  PowerPC helemaal uit het water zullen blazen - en dat was nou niet bepaald een energiezuinig ontwerp. Het schuift de hele huidige Intel-generatie van Mac-processors aan de kant alsof het niets is.

Ik vind dat nogal opwindend: een supersnelle computer die draait op gratis energie en praktisch gezien vrijwel altijd beschikbaar is, en die relatief gezien minimale schade aan deze planeet toebrengt als je het uitdrukt in energieverbruik. Dat is toch prachtig? Zelfs als de hele milieubeweging wat jou betreft je rug op kan moet het toch zinnig klinken als je iets kunt kiezen dat beter en minder schadelijk is?

Overal innovatie

Natuurlijk zijn die processors niet alleen voor Macs bestemd. Deze hele ontwikkeling maakt deel uit van Intels intocht in de mobiele markt. Het bedrijf heeft 300 miljoen dollar in cash gereserveerd om pc-bouwers te helpen ultramobiele computers te ontwikkelen (de zogenaamde 'ultrabooks') die de concurrentie aankunnen met de MacBook Air/iPad. Het heeft zelfs al nieuwe banden aangeknoopt met GoogleDroid en zelfs aards-Apple-vijand Samsung. Intel is druk bezig met dezelfde soort Remote Wipe diensten waar Mac-gebruikers waarschijnlijk komende maand al van kunnen genieten.

Apple is er inmiddels wel aan gewend te concurreren met de grote jongens die hem vroeger op het schoolplein zaten te pestten en op zijn brilletje gingen staan: tegenwoordig stijgt niet alleen het marktaandeel van de Mac terwijl de pc-markt op zijn gat ligt, maar de iPhone en de iPad zijn zowaar heuse marktleiders.

Gezien de groeiende concurrentie is het niet zo raar dat je zo nu en dan geruchten hoort over geheime plannen van Apple om met een MacBook op ARM-basis te komen. Maar persoonlijk geloof ik toch meer dat de volgende stap een iPad HD wordt: meer Mac-achtige rekenkracht in tablet-formaat.

Ten slotte wil ik graag nog eens herhalen dat, als Intel en Apple het nog even met elkaar uithouden, ik reikhalzend uitkijk naar een MacBook Air die 24 uur draait op zonne-energie - hoewel je zult zien dat ik tegen die tijd mijn iPad voor vrijwel alles gebruik, zoals voor het schrijven van dit artikeltje!

eislon

zeer interessant onderwerp, echter wordt er nog niet over de kosten gesproken. Natuurlijk weet Intel nu wel wat de onderzoekskosten zijn tot nu toe, maar dat zullen we misschien of een paar jaar echt weten. Het is natuurlijk interessant als je veel gebruik moet maken van je notebook.

arjanhs

Ik denk dat er ook wel een prijs kaartje aan komt te hangen, maar verwacht wel dat het snel gaat dalen. Als de techniek voldoende ontwikkeld is, en het breder gebruikt gaat worden, gaan de kosten vanzelf dalen. Hoe dan ook, ik wil er wel een :-)